Foundation for Local Government Reform
Права и задължения на кметовете на общини по ТСУ
Права и задължения на кметовете на общини по ТСУ
(съгласно последните изменения на ЗТСУ и ППЗТСУ)

Арх. Антон Каравелов

През 1998 г. ЗТСУ беше изменен и допълнен пет пъти, а ППЗТСУ - три пъти. Основно бяха променени глава ДЕВЕТА "Държавен териториално-устройствен и строителен контрол" и глава ДЕСЕТА "Административно-наказателни разпоредби". Създадена е нова КОНТРОЛНА СИСТЕМА, което се отразява върху дейността не само на общинските технически служби, а и на кметовете на общини, райони и кметства.
Кметът на общината е ключова фигура в съответната териториална единица. Понастоящем и за в бъдеще от неговия интелектуален капацитет, знания и житейски опит зависят много от проблемите на социалното управление. Съгласно ЗМСМА неговите задължения са повече от правата му. Напоследък, обаче, кметът и неговите заместници бяха освободени от редица неприятни и конфликтни дейности, отнасящи се до териториално-устройствения и строителен контрол и по административно-наказателното дейност по териториално и селищно устройство. Да напомним в какво се изразяват промените. Ето някои от тях:
1. Изменени са разпоредбите на чл. 159 ЗТСУ. В бъдеще кметът няма да издава заповеди за спиране изпълнението на незаконно строителство на съответната територия. Тези пълномощия са делегирани на началника на Дирекцията за национален строителен контрол (ДНСК), или на упълномощено от него длъжностно лице, съгласно чл. 158 и чл. 159 ЗТСУ. Спирането на незаконното строителство ще бъде ефективно (реално), защото в старата редакция на чл. 159, това не се предвиждаше. Какви са взетите мерки?
а) забрана за достъп до строежа на хора и машини и поставяне на отличителни знаци на ДНСК за напускане или ограничаването на работници, специалисти и предвижване на машини и уредби;
б) по преценка на ДНСК на строежа за по-голяма сигурност може да се постави и охрана;
в) забрана за захранване на строежа с електрически ток, вода, газ, топлинна енергия и други;
г) спират се и може да се отменят строителните книжа (ако не са законосъобразни): виза, одобрени проекти, разрешение за строеж, протокол за определяне на строителна линия и нива и др.;
д) забрана за влагане на строителни материали и изделия, които не отговарят на БДС, както и на изискванията за безопасност и опазване на природната среда.
2. Съгласно изменението на чл. 160 ал. 1 и ал. 2 ЗТСУ заповедите за премахване на незаконно и неузаконяемо строителство се издават от ДНСК въз основа на съставен Констативен протокол от общинските специалисти, съгласно чл. 309 ППЗТСУ. Органите на същата дирекция не само ще констатират незаконното строителство, на тях е възложено и изпълнението на заповедите за премахване на незаконни строежи (чл. 158 ал. 2 и ал. 3 ЗТСУ).
При условие, че нарушителят сам не премахне незаконния строеж, това ще извърши ДНСК и други органи, като изразходваните средства се възстановяват от нарушителя (като държавни вземания по Закона за събиране на държавните взимания).
3. Съгласно чл. 311 ал. 6 ППЗТСУ като задължение на кмета на общината е вменено да освободи строителната площадка от материали, получени от събарянето, за сметка на нарушителя. Досега и самото събаряне се възлагаше на общинската администрация.
4. От 14 юли 1998 г. (ДВ, бр. 79 от 1998 г.) наказателните постановления ще се издават и подписват от началника на ДНСК или от упълномощено от него длъжностно лице, а не от кмета на общината или от упълномощено от него лице (досегашна практика - чл. 160 ал. 1 и ал. 2 ЗТСУ). Това се отнася не само за физическите лица, а и за юридическите, съгласно чл. 165 ЗТСУ.
5. Органите на ДНСК и поделенията й контролират действията и бездействията на длъжностните лица от техническите служби и на Независимия строителен надзор (НСН). На контрол подлежат и всички участници в строителния процес (чл. 176 ал. 1 ЗТСУ). Органите на ДНСК имат право да спират неправилните и незаконосъобразни действия на общинските технически служби, на главния архитект и кмета на общината (района) и да отменят такива актове и действия. В това число: визи за проектиране, одобрени проекти, разрешения за строеж, протоколи за определяне на строителни линии и нива, протоколи на приемателни комисии за въвеждане на строежите в действие и други, свързани с ТСУ, проектирането и строителството.
6. Изменена бе и разпоредбата на чл. 173 ал. 1 ЗТСУ, отнасяща се до отнемане на незаконни строежи в полза на държавата или на общините. Условията са следните:
а) строежът да се изпълнява без строителни книжа;
б) да са допустими по застрахователните и регулационни планове и действащите разпоредби;
в) да могат да се използват самостоятелно;
г) предложението да се направи от ДНСК, независимо, че земята е държавна или общинска;
д) наказателните постановления се издават от областния управител, когато теренът е държавен, и от кмета на общината при общинските терени.
В компетенциите на държавата или на общината е да използват или да премахнат отнетите незаконни строежи.
7. Съгласно чл. 184 ал. 1 ЗТСУ кметът на общината, съвместно с общинския съвет и съгласието на МРРБ, може да предостави изпълнението на текущи технически задачи като одобряване на подробни градоустройствени планове (ЗРП, КЗСП и др.), изменения на подробните градоустройствени планове, одобряване на проекти за строежи, издаване и подписване на актове за узаконяване, съставяне на установителни актове за допуснати нарушения по чл. 36 от Закона за административните нарушения (ЗАНН), на:
- съответния заместник кмет;
- главния архитект;
- главния инженер;
- главни експерти и др.
Липсата на съответно упълномощаване прави издадените административни актове нищожни.
8. Остава изискването на чл. 8 ал. 10 ППЗТСУ кметът на общината с мотивирано становище да отказва утвърждаването на протоколите на архитектурно-градоустройствената комисия (АГК). При отказ, в 14-дневен срок, проектните разработки (планове, проекти, предписания и др.) се внасят за разглеждане отново в АГК. При повторен отказ, кметът има право да внесе спорния въпрос за окончателно решаване в Общинския съвет (ОбС).
Знаем, че само одобрените протоколи на АГК са задължителни за всички юридически и физически лица по отношение на техните инвестиционни идеи и намерения (чл. 4, ал. 2 от ЗТСУ).
9. Обитаване на жилища или използване на инсталации и технически уредби не по предназначение, определено по одобрен архитектурен проект (чл. 164 ал. 3 ЗТСУ) или неприет по установения за въвеждане в действие по Наредба 6/7 ред проект.
Досега заповедите за запечатване на строежите и прекъсване на инсталациите, техническите уредби и съоръжения се издаваха и подписваха от кмета на общината (чл. 164 ал. 3 и ал. 4 ЗТСУ). От 14 юли 1998 г. това ще бъде задължение на органите на ДНСК. Жалби и протести срещу заповедите не ще могат да спират изпълнението им.
10. За сведение, кметовете на общините могат да се жалят против решенията и действията на органите от ДНСК пред началника на тази инстанция; когато жалбите са срещу началника на ДНСК - пред министъра на регионалното развитие и благоустройството (чл. 165 ЗТСУ).
11. Във връзка с ликвидирането на незаконното строителство, с параграф 28 ал. 1 ПЗР на ЗТСУ (ДВ, бр. 79/98 г.) кметовете на общините са задължени в едногодишен срок (до 10 юли 2000 г.) да преценят целесъобразността за включване на земеделски земи или земи от горския фонд, застроени незаконно до 24 април 1996 г., в строителните граници на населените места или в други селищни образувания. Обхватът на земите ще се определя от министрите на ЗГАР и РРБ. Невключените, но незаконно застроени в този срок обекти ще се премахват от ДНСК. Изключение ще се прави в два случая, а именно:
а) сградите и съоръженията да са свързани с ползването на земите;
б) обектите са жилищни сгради за временно или постоянно ползване и обитавани от собствениците, които произвеждат селскостопанска продукция.
За тези незаконни строежи, към които се проявява търпимост, ще се заплащат такси в размер, определен от Министерски съвет (параграф 27 ал. 5 ПЗР на ЗТСУ).
11. Жалбите на гражданите, отнасящи се до действия или бездействия на кметовете на общини (във връзка с ТСУ, проектирането и строителството), както и срещу главните архитекти и общинските служби ще се решават от ДНСК в едномесечен срок от постъпването им.
12. Строежи, които са естествено износени, застрашени от самосрутване, вредни в санитарно-хигиенично отношение, които не подлежат на заздравяне или саниране, се премахват. Това състояние на строежите се установява от назначената от кмета на общината комисия и се провеждат задължителните процедури по чл. 316 и чл. 318 ППЗТСУ.
При всички случаи местни органи по градоустройство, архитектура, благоустройство и строителство са общинските технически служби и специалистите в тях (чл. 4 ал. 1 ЗТСУ). Те са задължени да упражняват контрол за спазването и прилагането на общите и подробни градоустройствени планове, одобрените проекти и другите строителни книжа, както и разпоредбите по ТСУ. Тези органи съставят констативните протоколи при установяване на нарушение и следва да уведомят ДНСК. Ако имат издадени съответни заповеди от кмета, те ще могат да съставят и актове на нарушителите в съответствие с чл. 36 ЗАНН.
Докато спирането на строителството и извършването му ще е ефективно, след съставянето на констативния акт то е много спорно. Защо? Защото докато се придвижат актовете и наказателните постановления от общината до ДНСК, а впоследствие бъдат издадени и заповеди за премахване, ще минат много дни и дори месеци. През това време нарушителите ще продължат незаконните строежи, а някои ще ги завършат. Пак ще има "игра на свършените факти". Защото местните технически служби със своя "стерилитет" не могат да направят нищо. Законът не им го позволява!
Именно затова следва да бъде засилена оперативността на техническите органи от общините и от кметствата. Малцината инспектори от ДНСК едва ли ще могат да надникнат във всяко населено място от областта. Но това е друга тема


Valid XHTML 1.0 Transitional


Разпечатано от сайта на ФРМС - Printed from the FLGR Website.
Сайт, разработен от Нимасистъмс. Developed by Nimasystems.
www.nimasystems.com, +359 896 610 876, [email protected]