Димитрина Янева,
сътрудник по Програма ФАР
1. Насоки за туристическа политика на местно и регионално ниво
Създаването на регионална структура на туризма в България е една от основните черти в реконструирането на туристическия сектор в страната. Докато България беше строго централизирана страна преди промените през 1989 г., усилията за регионализация станаха явни включително в туризма. Причините за промените в организацията на туристическия сектор са:
- бързото развитие на частния сектор по размери и влияние води до промяна и намаляване ролята на Централната власт;
- новите структури са необходими на национално, регионално и местно ниво, където общественият и частен сектор ще работят заедно;
- инициативата за развитие на туризма трябва да е по-голяма на местно и регионално ниво, отколкото на национално ниво.
Досегашната система "отгоре надолу" трябва да се промени в система "отдолу нагоре", както е показано на фигурата по-долу:
Централна власт
МТТ
Регионални области
Регионални туристически асоциации
Местни области
Местни туристически съвети
Предишна правителствена структура
Предложена нова туристическа организация
Частният сектор трябва да бъде улеснен да развие туристическата индустрия и евентуално да ръководи сектора върху цялостна търговска база. Той се нуждае от стабилизиране организационно и по капацитет, а, от друга страна, трябва да му се разреши да поеме задачите и отговорностите, държани досега от централната власт. Държавният сектор трябва да задържи онези функции, които може и трябва да са под контрола на централната власт, като законодателството и националното планиране. Почти всички останали функции биха могли да се прехвърлят на частния сектор.
2. Методическо указание за изграждане и функциониране на туристически информационен център (ТИЦ)
Туристическите информационни центрове се изграждат на местно (общинско) равнище и функционират към Съветите по туризъм. Тяхното основно предназначение е да подпомагат създаването и реализацията на туристически услуги.
Подходите за изграждането са различни в зависимост от:
- целите:
- с идеална цел - предоставяне на информационни безплатни услуги и извършване на дейности с некомерсиален характер;
- с комерсиална цел - включва платени туристически услуги като резервации, платена информация, продажба на рекламни материали и сувенири и пр.;
- с идеална и комерсиална цел - разграничаване на безплатните информационни услуги (при установен източник на финансиране) и платени туристически услуги на основата на бизнес дейност. - статута и учредителите:
- създадени като организация с идеална цел по Закона за лицата и семейството. В този случай ТИЦ са организации с идеална цел и тяхната издръжка се покрива от вноските на учредителите. Учредители могат да бъдат общинските съвети, кметствата, фирми и организации от частния туристически бизнес, организации и институции, заинтересовани или имащи отношение към туризма на съответната територия, или във функционален аспект на регионално и национално равнище;
- създадени като организация със стопанска цел по Търговския закон. В този случай ТИЦ могат да бъдат дружества с ограничена отговорност или акционерни дружества като участието е чрез дялове на търговските дружества - учредители. - наличието и степента на използване на природни и антропогенни туристически ресурси: В този случай ТИЦ подпомагат ефективното използване, пропагандиране и туристическа интерпретация на историческото наследство, културните ценности, природните дадености и създават предпоставки за включването им в туристическия продукт.
- структуратата и вида на туристическия продукт на местно равнище: В този случай ТИЦ участва активно в маркетинговата и рекламна дейност на местно равнище, съдейства за ефективното функциониране и развитие на курортно-туристическата база и инфраструктурата на местно и регионално равнище, подпомага туроператорската и агентска дейност на местните туроператорски фирми и туристически агенции, участва в или извършва самостоятелно резервационна дейност.
Изграждането на ТИЦ е приоритетна задача на Съветите по туризъм. Те би трябвало да бъдат инициатори и едни от водещите учредители. От важно значение е и поддръжката и конкретното, включително и ресурсно, участие на Общинските съвети и кметствата. От гледна точка на потребителя следва точно и ясно да се идентифицират и разграничат основните функции и задачи на ТИЦ по отношение на:
- туристическата клиентела - включваща потенциалните туристи, местното население, посетителите на населеното място;
- туристическите фирми и организации - туроператорски фирми и туристически агенции, фирми от хотелиерството, ресторантьорството и транспорта, други фирми и организации, имащи отношение към туризма;
- подпомагане на местните администрации, институции и организации по формирането и реализацията на туристическа политика.
При изграждането и бъдещото функциониране на ТИЦ е целесъобразно да бъдат отчетени: - функционалните информационни връзки по вертикала:
- с Министерството на търговията и туризма (респективно с неговия Информационен център);
- с неправителствените организации на национално равнище - Българска туристическа камара, Българска асоциация на туристическите агенти, Съюз на частните хотелиери и ресторантьори, Българска хотелска асоциация, национални организации, имащи отношение към туризма;
- с регионални туристически асоциации и структури. - функционалните информационни връзки по хоризонтала:
При изграждане на ТИЦ е важно да бъде отчетена необходимостта от информационна съвместимост с информационните центрове на други територии, което да гарантира предоставянето на информация и взаимодействие по тези въпроси между отделните съвети по туризъм и изработването и внедряването на система от стандарти като предпоставка за изграждането на регионални и Национална информационна и резервационна мрежи.
Цели, функции и дейности на ТИЦ
Основният принцип за работа на ТИЦ трябва да бъде продуктовият, т.е. да се предоставят определена номенклатура и качество на туристическите услуги. В зависимост от вида на ТИЦ те могат да бъдат различни по вид и обем, платени или безплатни, но би следвало да отговарят на предварително установени стандарти, спазването на които да води до удовлетворяване на потребителското търсене. Следователно, необходимо е да се съчетава продуктовият принцип в дейността на ТИЦ с маркетинговия подход при определяне на вида на предоставяните услуги.
Целите на ТИЦ се определят предварително в зависимост от приетия подход за изграждане на ТИЦ и наличните възможности (ресурсни и организационни) за неговата конфигурация и специфика. Целите, които трябва да преследва ТИЦ, могат да бъдат дефинирани в няколко направления:
-насърчаване на развитието на туризма и улесняване индивидуалното и групово пътуване и пребиваване на туристи, бизнесмени и граждани;
-подобряване на туристическата инфраструктура на региона (респ. общината) и съответните туристически зони чрез предоставяне на информация и услуги на туристите;
-подпомагане, съдействие и стимулиране на фирмите от туристическия сектор;
-реклама и пропаганда на региона (респ. общината и селището) като място, привлекателно за туризъм.
Основна насока на работа на ТИЦ е предоставянето на туристически услуги (преди всичко информационни) като продукт на потенциални туристи, местни жители и пребиваващи в населеното място посетители, разглеждани като клиенти.
ТИЦ предлагат информация и услуги по привличане на посетители, осигуряват тяхното пребиваване и развлечение, съдействат на фирмите от местния туристически бизнес чрез реализация на няколко по-главни функции:
-информационна функция;
-маркетинг, реклама и промоция - тази функция има двустранно измерение. От една страна, маркетинговият подход е задължителен при изграждането и функционирането на ТИЦ, т. к. предлаганите информационни услуги задължително трябва да отчитат потребителското търсене, да представят (информират) и участват в реализацията на местен туристически продукт, като в максимална степен отразяват неговите положителни страни и потребителски качества. От друга страна, в един по-късен етап от развитието на ТИЦ, в зависимост от създадения потенциал - персонал, създадено място и значение в туристическия бизнес на района, ТИЦ може да бъде действен и значим фактор в изграждането и провеждането на локална маркетингова (респ. регионална) стратегия.
-бизнес функция - зависи от възприетия подход при изграждане на ТИЦ;
-координационна функция - при разработване и реализация на проекти и програми, свързани с различни многокомпонентни и диверсифицирани туристически продукти на местно и регионално ниво, при подпомагане на Съветите по туризъм, установяване на контакти с различни местни, регионални, национални и международни организации, партньори и институции, при взаимодействие с местни фирми и организации, свързани с туристическия бизнес.
При определени възможности и условия ТИЦ би могъл да предоставя и платени консултантски услуги, както и да организира курсове за обучение и квалификация в сферата на туризма (самостоятелно или със заинтересовани фирми).