Държа да подчертая, че всички практически дейности, за които става въпрос по-долу, се осъществяват съвместно от КМФВС, от общините и от общинските младежки домове и центрове. Комплексът от практически дейности се провежда без да има елементи на принуда или административна зависимост.
Благодаря на всички регионални координатори и сътрудници от съществуващите в страната младежки информационно-консултантски служби. С тях преди три години бяхме само колеги-единомишленици. Днес, позволявам си да се надявам, сме и приятели.
Програма "МИКС" -
осъществяване без принуда и административна зависимост
инж. Федя ТРИФОНОВ,
н-к отдел "Национални програми за младежта"
В основополагащия правителствен документ - Програма "България 2001", в частност гл. IХ "Младите хора на България" са фиксирани главните проблеми на младото поколение, които представляват приоритет за дейността на правителството и неговите специализирани органи. Категорично е посочена целта на правителствената политика: създаването на условия за младите хора да намерят достойна реализация у нас. Един от инструментите за осъществяването на тази стратегическа цел е чрез специализирания държавен орган (Комитета за младежта, физическото възпитание и спорта) да се изгради, координира и развива дейност по обезпечаването на младите хора на България с информация и консултации, от каквито и от колкото те имат нужда. Този факт е основният мотив за КМФВС да се ангажира с обособяването и осъществяването на програма "МИКС" като приоритет в своята дейност.
На основание Постановление на Министерския съвет Nо 136 от 2 април 1997 година за определяне на основните функции и задачи на Комитета за младежта, физическото възпитание и спорта, той разработва програми за младежки дейности и координира тяхното изпълнението. Дори само тази цитирана функция се явява достатъчно основание за създаване, утвърждаване, осъществяване и развитие на специализираната програма на КМФВС "Младежки информационно-консултантски служби" (МИКС).
Аргумент в подкрепа на програма "МИКС" са промените в Националната стратегия за присъединяване на Република България към Европейския съюз. В раздела "Политика в областта на младежта, физическото възпитание и спорта" от Програмата за прилагане на Националната стратегия ясно е уточнено, че пълноценното адаптиране към структурите на ЕС ще се осъществи и чрез създаване на национална мрежа от младежки информационни центрове, осигуряващи за нуждите на българските младежи консултации и информация. Младежките информационно-консултантски центрове са залегнали като инструменти на краткосрочните (1998 г.) и средносрочни (1999-2001) приоритети в Програмата за прилагане на Националната стратегия.
Програма "МИКС" по своята същност е съвместима със сходни модели, утвърдени и действащи в европейските държави. Основните насоки са формулирани в Европейската харта за участието на младите хора в живота на общините и регионите, приета от Съвета на Европа. Параграфи 10,15,20,21,24 и 30 на част I. от Хартата са ключ за осъществяването на държавна, а от там - на регионална и местна политика за изграждане на информационни и консултантски центрове и бази данни, обслужващи младите хора.
Основен принцип на програмата е максималната финансова дисциплина, предвид финансирането на специализираните дейности със средства от бюджета в условията на паричен съвет. Една от стратегическите задачи на програма "МИКС" е да се осъществи като успешен пилотен проект за добро информационно обслужване на гражданите като цяло и след нейното постепенно утвърждаване по места да се премине към схема, при която бюджетът да не бъде основен инвеститор за дейности, а да има каталитична роля за привличането на средства от други източници - от страната и чужбина.
Основни цели на програмата са:
* да създаде специализирано младежко пространство, чрез което да се даде възможност за безпроблемна социализация на ползващите я младежи - "да доведе институциите при тях", като им спести неприемливото за тях обикаляне по инстанциите;
* да дава постоянна безплатна информация на всички желаещи български младежи;
* да създаде чрез постоянна консултантска дейност от добре подбрани специалисти нагласата у всеки младеж за ценността на неговата личност; консултациите да се насочват към проблемите така, както самите младежи ги виждат, въз основа на необходимите проучвания и анализи;
* превръщане на българските младежи от субект на грижи в обект на права;
* създаване на навици за живот в динамична информационна среда;
* участие на младия човек в пазара на труда чрез гъвкава система, гарантираща му по-висока конкурентноспособност и по-добра предварителна ориентация за перспективите и възможностите.
Програма "МИКС" е насочена преди всичко към младите хора (14-35 години) у нас - неорганизирани или организирани в различни сдружения - ученици, студенти, младежи с висше образование, работещи в държавния или частен сектор, безработни, самотни млади хора, млади семейства, младежи в неравностойно положение - без разлика в социалните, имуществените, образователните, политическите, етническите или верските различия между тях. Програмата и нейните дейности фиксират и сектора на свободното време на младите.
Програмата не дублира дейности на специализирани държавни, частни, стопански или други структури. Напротив, стремежът е към привличане на много партньори, които с участието си в нея да подобрят информирането, консултирането и при необходимост да пренасочват потребители към специализирани институции за работа с млади хора. Програмата има функции да организира и координира различни дейности в зависимост от потребностите на младежите в съответствие с техните лични и професионални интереси и материални възможности.
Програмата "Младежки информационно-консултантски служби" има статут на самостоятелна програма, осъществявана от Комитета за младежта, физическото възпитание и спорта. Програма "МИКС" е утвърдена на 17.08.1998 г. от г-н Цвятко Барчовски, председател на КМФВС.
Оперативният блок на програмата (в КМФВС) има точно определени административни, координационни и контролни функции.
Всеки регионален (изпълнителски) блок на програмата се състои от регионален координатор и работни екипи от сътрудници, специалисти, консултанти и експерти.
Регионалните координатори имат водеща роля в изпълнителските блокове. Такива могат да бъдат: длъжностни лица от съответни общини, които по силата на служебните си задължения ръководят (или са сътрудници) дейността на общински центрове за младежки дейности.
Регионален координатор може да бъде и ръководител на неправителствена организация, надлежно регистрирана по Закона за лицата и семействата доказала, че работи успешно за решаване проблеми на младите хора в съответния регион или община.
И в двата случая кандидатите за длъжността "Регионален координатор" трябва да притежават висока степен на образование, професионален опит, опит при осъществяване на дейности в синхрон с държавната политика и програми за младите хора, както и да имат препоръки и подкрепа за бъдещата си работа от общинските и областни власти.
Одобрените от КМФВС регионални координатори проучват и подбират екипите от специалисти, експерти, сътрудници и видовете дейности. Със специални формуляри по образец на КМФВС те кандидатстват за одобрение и финансово подпомагане на дейности за всяка отделна служба. По силата на сключените договори с КМФВС те отговарят за цялостната дейност на екипа и службата в рамките на срока за осъществяване на проекта.
Материално и финансово програмата се обезпечава по три основни начина:
* чрез гаранции от страна на местните органи на властта или НПО за предоставена материална база (оборудвани помещения за МИКС ) с осигурени от общинските (или съответните бюджети) средства за стопански разходи;
* чрез бюджета за младежки и детски дейности на КМФВС - целеви средства за дейностите по програмата;
* чрез привличане на средства от допълнителни източници - целеви дарения и конкретно защитени пред трети лица програми и проекти, непротиворечащи на основните цели и задачи на МИКС.
Програма "МИКС" дава възможност и на допълнителни участници и партньори да участват в нейното осъществяване. Задължително условие в този случай се явява тяхното реално финансово участие, изразяващо се с финансиране на дейности за период и в размер, равняващи се на одобреното целево финансиране от страна на КМФВС за същата служба.
Статут на участник и съорганизатор може да се получи и тогава, когато евентуалният допълнителен участник е предоставил безвъзмездно за срок най-малко от една година качествено техническо оборудване, съизмеримо с предоставеното финансово подпомагане от страна на КМФВС за същата служба.
Към осъществяване на дейностите в МИКС могат да се присъединят допълнителни партньори (държавни и областни структури или техни поделения, организации и сдружения с идеална цел, местни и регионални органи на управление, други институции, фирми, медии и др.), които предоставят гаранции за конкретното си участие чрез специализирано съдействие за конкретна част от дейността в младежка информационно-консултантска служба.
Програмата се осъществява в две основни направления: информационен блок и консултантски блок. И двете направления имат специфични атрибути: съдържания, задачи, тематика, дейности, потребители и партньори. Определено количество от атрибутите на едното направление имат сходни логически, организационни и функционални връзки, като с това се постига ефектът на практическата безконфликтна мрежа (коридори за обмен, взаимодействие и допълване) с дейности от другото направление на програма "МИКС"
Задача на информационния блок е във всички МИКС да се събира, обработва, синтезира, анализира, съхранява и предоставя полезна информация и практически идеи, които могат да бъдат от полза за младите хора. Предназначението на информационния блок е да обслужва по оптимален начин всеки млад потребител, като предоставя в удобен вид интересуваща го (необходима) информация. Базата данни в информационния блок съдържа определено количество тематични раздели и видове информация. Информацията е структурирана в определена последователност. Естествен стремеж на дейността е максималното запълване на всеки тематичен раздел с актуални данни. Параметрите на информацията може да се допълват, актуализират, променят и обогатяват.
Задача на консултантския блок е, на база проучени и оценени общи и специфични за всеки регион младежки проблеми и потребности, във всяка една МИКС да се подберат и привлекат професионалисти за сътрудници и консултанти, които по подходящ начин да оказват съдействие и квалифицирана помощ на млади хора. Предназначението на консултантския блок е да обслужва по оптимален начин всеки млад потребител, като предоставя възможности за индивидуални, семейни и групови консултации в удобно за потребителите време. При някои форми се изисква висока степен тактичност и дискретност при общуването с потребителите.
Чрез дейността "Открит младежки телефон" се оказва квалифицирана, навременна, бърза и анонимна помощ на нуждаещи си от нея млади хора, които използват за целта предварително обявен телефонен номер. Практическият опит доказва, че дейността прераства в своебразна лаборатория за проучване и наблюдение на младежки проблеми. От тази дейност до голяма степен се оформят посоките в работата на други две дейности от програмата - откритата младежка приемна и кабинетът за младежки консултации.
Дейността "Открита младежка приемна" е с най-голяма свобода за оперативна реализация. В нея намират място лектории, срещи-разговори, беседи, дискусионни клубове, с участието - като гости или лектори - на професионалисти, политици и публични личности; по правило тези прояви намират лесно своето място в ефира на местни радиостанции и кабелни телевизии. Основните приоритети в тази дейност са подсказани от грижите на младежите от съответния регион - безработица и трудова заетост, наркоманиите, СПИН, полово възпитание, секти, социализация на младежи в неравностойно положение. Основен елемент в дейността е съчетаването на лекционния метод с директното общуване с младежката аудитория. Практическият опит доказва, че откритата младежка приемна намира успешно развитие и обогатяване чрез провеждане на индивидуални и групови консултации в кабинета за младежки консултации.
В средносрочен план най-голям приоритет в тази дейност ще бъде даден на проблемите на трудовата заетост, квалификацията и възможностите за обучение.
"Кабинетът за младежки консултации" е дейност, в която е заложен принципът за директно общуване между консултанта професионалист и съответния младеж с неговия личен проблем. Основна цел на кабинета за младежки консултации е оказването на помощ и превенция. От привлечените консултанти за тази дейност - психолози, сексолози, психиатри, лекари, юристи, социални работници, педагози, духовни лица и др. - се очаква оказване на компетентна помощ, терапия и превенция по всеки отделен случай. Практическият опит доказва, че кабинетите за младежки консултации са предпочитани от младите хора поради факта, че те са структурирани извън традиционната (административна, болнична или друг тип) среда.
Дейността "Морал, вяра, екология" (като системата тук е отворена и в перспектива тя може да бъде разширена според интересите на самите младежи) има за цел да приобщи младите хора към основните човешки, морални и християнски ценности. На второ място, нейна цел е формирането на адекватно отношение за опазване на природата, както и да се създадат рефлекси за връзка между непреходните добродетели и хармонията на човешката душа с природата. Тази дейност намира особено добър прием сред младите хора, живеещи в някои от регионите със смесено население. Формите за нейното осъществяване имат преди всичко образователно-познавателен характер. Конкретните дейности често се приближават към тези от откритата младежка приемна. Статутът на самостоятелна дейност се основава на елементите с приложен, практически характер - беседи и дискусии по времето на посещения, като в християнски храмове, така и в молитвени домове на другите официално признати у нас религиозни общности. Посещенията и запознаването с природни феномени и резервати е също елемент от тази дейност.
Програмата се различава по основните си атрибути от отрасловите и структуроопределящи проекти и програми у нас. В резултат от нейното прилагане не могат да се очакват конкретни финансови резултати или печалба. Поради тази причина нейното съществуване и срок се различават от жизнения цикъл и фазите, през които преминава един стандартен проект за срочна и целева дейност.
В резултат от прилагането на елементи от програмата през изминалите три години се установи, че програмата е интересна и е ползвана от голям брой млади потребители. Програма "МИКС" създава съвместимост на българските младежки пространства с тези на страните от Европейския съюз и няма причина да се ограничава нейната дейност със срок във времето. В този смисъл програма "МИКС" е безсрочна по своя характер.
През 1996 година в 8 града е осъществен пробен вариант за структуриране на МИКС на територията на общински младежки домове и центрове. Общо са осъществени 23 вида дейности. Резултатите сочат, че техни са били около 12 000 младежи.
През 1997 година МИКС прилагат експериментален модел в 18 града, също на територията на общински младежки домове и центрове. Дейностите нарастват до 48 вида. Общо потребителите надхвърлят 29 000 броя.
След приемането на Наредбата на КМФВС от 23.01.1998 г., общинските младежки домове и центрове кандидатстваха пред КМФВС с проекти за дейности по младежка информация и консултации на конкурсна основа. Бяха одобрени проектите за МИКС в 16 града у нас. Одобрените МИКС в 15 града са по проекти на общински центрове за младежки дейности, и една МИКС - по проект на НПО. Беше констатиран засилен интерес от страна на младежите в различните региони - потребители на дейности и услуги.
През изминалата година младежки информационно-консултантски служби имаше на територията на младежките домове в Благоевград, Варна, Видин, Враца, Кърджали, Пазарджик, Плевен, Русе, Силистра, Сливен, Смолян, Търговище, Хасково, Шумен и Ямбол, а в Разград - на територията на Сдружение "Учители за демокрация".
По програмата са осъществени общо 53 дейности. По неокончателни данни младите потребители на МИКС са над 34 000.
Отвореният характер на програмата допринася за адекватност на дейностите и гъвкавост при решаването на специфичните проблеми. Сътрудничеството, партньорството и координацията на всяка МИКС с различни институции и професионалисти е една от гаранциите за успех на програмата. И колкото повече допълнителни участници има всяка МИКС, толкова по-скоро ще се реши последния проблем, съществуващ пред програмата. Това е придобиването на съвременна компютърна и офис техника във всички общински младежки домове. Тогава информационният блок постепенно ще прерасне в младежка информационна система за обмен на практическа информация за млади хора и за младежки дискусии в Интернет.
Не мога и да помисля, че информацията за младите хора може да бъде обект на някакъв монопол. Надявам се тя да намери своето място и в бъдещата информационна система LOGIN.