Foundation for Local Government Reform
Ръководители от посткомунистическите страни говорят за корупцията

Ръководители от посткомунистическите страни говорят за корупцията[*]

Ейс Б. Гроудланд,

Уилиям Л. Милър,

Татяна Й. Кошечкина,

Университет на Гласгоу, Великобритания

В страните от посткомунистическа Европа е широко разпространено критичното отношение към поведението на средните ръководни кадри - те често са обвинявани в непочтено третиране на гражданите и изпросване на подаръци или подкупи при решаване на техните проблеми. В интервюта с 4 778 респонденти от четири страни - България, Словакия, Украйна и Чешката република - открихме, че преобладаващото обществено мнение клони към това, че е вероятно човек, изискващ нещо, полагащо му се по закон , независимо от това ще трябва да предложи пари, подарък или услуга , за да получи помощ от повечето ръководители или държавни служители в образованието и здравеопазването .

За да погледнем към този проблем и от другата страна, ние интервюирахме 1307 ръководители на средни позиции или държавни служители, които в работата си имат непосредствен контакт с обществеността. Във всяка страна интервюирахме поне 60 служители във всяка от петте категории - здравеопазване, образование, социално осигуряване, полиция, правораздаване - като всяка една от тях беше разделена на три по-тесни подкатегории. За да бъдат сравними данните, ограничихме броя респонденти във всяка една от тези под-категории на 20 души. Наша цел бе да проверим дали служителите признават приемането на подаръци и подкупи или го отричат, както и дали го осъждат, извиняват или дори правят опит да го оправдаят.

Ръководителите от публичната сфера като служители

Държавните служители и ръководители в публичната сфера имат своите проблеми: 41 на сто от тях твърдят, че не е възможно за хора с тяхната професия да живеят на официалната им заплата и други 28 на сто казват, че това е възможно, но е много трудно . Броят на онези, които твърдят, че е невъзможно варира от само 18 на сто в Чешката република до 60 на сто в България и Украйна. Нещо повече, 49 на сто от респондентите в Украйна заявяват, че техните заплати рядко или никога не се изплащат изцяло или навреме .

Дори и така зле платените служби в България и Украйна се оказват несигурни, където четвърт от респондентите смятат, че могат да загубят работата си поради съкращения през следващите една-две години и повече от половината смятат, че тогава ще бъде много трудно или невъзможно да намерят друга работа.

Ръководителите от публичната сфера като ръководители

Едно от основните оплаквания на обществеността от ръководителите в публичната сфера е, че те вземат подкупи. Участниците в нашето изследване признават желанието си да приемат нещо, което им е било предложено: средно 47 на сто от държавните служители на ръководни постове признават, че биха приели малък подарък . Разликите в мотивациите за приемане между различните нации са по-впечатляващи от разликите в общия брой на желаещите да приемат.

В Чешката република държавните служители нямат желание да приемат дори малък подарък, но смятат, че ще е невъзпитано да откажат. В Словакия почти е равен броят на онези, които искрено биха приветствали знак за признание, на броя на онези, които с нежелание биха го приели, само за да не се държат невъзпитано. В България повечето не биха имали никакви притеснения да приемат знак на внимание. В Украйна най-честата причина държавен служител да приеме дори и малък подарък е, че ръководителят не може да си позволи да откаже приемането.

Много по-малко - средно само 17 на сто - казват, че имат желание да приемат пари или скъп подарък . Онези, които биха приели, казват, че биха го направили главно защото не могат да си позволят да откажат . Съществува стабилно нарастване на броя на служителите, които не могат да си позволят да откажат както малки, така и големи подаръци от Чешката република през Словакия до България и Украйна. Само 2 на сто от всички държавни ръководители в Чешката република не могат да си позволят да откажат малък подарък и само три на сто - голям подарък. Но в Украйна 19 на сто от всички ръководители в публичната сфера казват, че не могат да си позволят да откажат малък подарък , а 16 на сто - че не могат да откажат предложени пари или скъп подарък .

Признания

Само 31 на сто от ръководителите в публичната сфера казват, че действително са приели подарък през последните години. Но когато започнахме да изясняваме големината и времето на получаване на тези подаръци много по-голям брой ръководители признаха, че са ги приемали: 43 на сто признаха, че са приели нещо преди или след решаването на проблем на техен клиент . И 58 на сто признаха, че са приели малък подарък или нещо повече - почти два пъти повече от първоначално призналите приемане на подарък от някакъв вид.

Наистина, броят на призналите, че са приели поне малък подарък (58 на сто), в действителност надмина броя на онези, които по-рано бяха признали че биха приели подарък, ако им го предложат . От друга страна, броят на призналите, че са приели нещо повече (5 на сто), е много по-малък от броя на онези, които по-рано бяха признали, че биха приели такъв подарък, ако им бъде предложен (17 на сто).

Но някои ръководители в публичната сфера може никога да не са приели подарък просто защото никога не им е бил предлаган такъв. Самите ръководители ни казаха, че клиенти са предлагали малък подарък на 67 на сто от тях през последните няколко години и пари или скъп подарък на 27 на сто от тях. Честотата на такива предложения варира. Някои от ръководителите са получавали такива предложения рядко , други - по-често. Сред онези, на които са били предлагани пари или по-скъп подарък съвсем рядко (само 10 на сто признават) се е стигало до приемане. Сред онези, които по-често са получавали такива предложения, 25 на сто признават, че са приели. Тези нива на признания са съответни на 17 на сто от всички ръководители в публичния сектор, които по-рано казват, че биха приели подобни подаръци, ако им бъдат предложени.

Извинения

Ръководителите от публичната сфера имат определено снизходително виждане за това защо някои от тях са приемали пари или подаръци от гражданите: те с 26 на сто по-малко отколкото обществеността обвиняват алчните чиновници . Но те не отвръщат на критичността на обществеността с прехвърляне на вината върху обществото, както резонно бихме очаквали. Всъщност, сред гражданите онези, които обвиняват хората, които се стремят на всяка цена да купят служители срещу услуги , са с 4 на сто повече отколкото сред ръководителите в публичната сфера. Ръководителите, от своя страна, хвърлят основната вина върху правителството: с 30 на сто повече от гражданите те са склонни да обвинят правителството, защото то не заплаща адекватно труда на служителите в публичната сфера .

Тези разлики между гледните точки на обществеността и ръководителите в публичната сфера са най-големи в Украйна, където сред държавните служители 36 на сто по-малко (отколкото сред обществеността) винят алчните чиновници и с 9 на сто по- малко отколкото сред самата общественост винят обществеността, но 44 на сто повече от обществеността обвиняват правителството .

Оправдания

Повече от половината от гражданите твърдят, че ръководителите от публичния сектор, с които са имали работа през последните години, поне са изглеждали като да очакват неофициално заплащане от някакъв род. И дори нещо по-лошо, повече от половината от гражданите твърдят, че ръководителите от публичния сектор, с които са имали работа през последните години, са предизвикали ненужни проблеми, за да получат пари или подарък за решаването им . Ръководителите от публичния сектор са споделили подобен опит в случаите, когато като граждани са посещавали други ръководители от публичния сектор.

Така или иначе, ръководителите от публичния сектор проявяват забележително желание да оправдаят приемането на подаръци от клиенти: 60 на сто от тях казват, че е правилно ръководител от публичния сектор поне да приеме нещо, ако то е предложено за извършване на допълнителна работа при решаване на проблем (на клиента) ; и 53 на сто - ако е предложено за решаване на проблема в по-кратки срокове от нормалните . Тези възгледи се срещат най-рядко в Чешката република, и най-често - в Украйна, където 69 на сто от респондентите казват, че е правилно да приемат предложеното за извършване на допълнителна работа , и 18 на сто - че дори е правилно да се иска нещо за извънредна работа .

Онова, което от гледната точка на гражданина е ненужен проблем , може да бъде извънредна работа от гледна точка на ръководителите от публичния сектор.

Таблица 1

Ръководители от публичния сектор, които признават, че са приели подарък през последните няколко години

средно Чешка Р Словакия България Укайна

% % % % %

31 28 33 34 26

Приемал ли сте някога? (да)

само след

35 36 32 42 31

понякога преди

8 5 13 5 8

общо признания: само след + понякога преди

43 41 45 47 39

само малък подарък

53 53 64 51 45

нещо повече?

5 2 7 4 6

общо признания: само малък подарък + нещо повече?

58 55 71 55 51

Таблица 2

Правилно ли е да се иска или поне да се приема нещо от клиент?

Гледни точки на ръководители от публичния сектор

средно Чешка Р Словакия България Укайна

% % % % %

извънредна работа

право да се иска нещо

15 11 14 19 18

право да се иска нещо или поне да се приеме нещо

60 53 59 61 67

за по-бързо решаване на проблема

право да се иска нещо

9 5 10 9 13

право да се иска нещо или поне да се приеме нещо

40 51 56 64



[*] Препечатваме материала от News 99 - брой 4, издание на NISPAcee, Мрежа на институтите и училищата по публична администрация в Централна и Източна Европа


Valid XHTML 1.0 Transitional


Разпечатано от сайта на ФРМС - Printed from the FLGR Website.
Сайт, разработен от Нимасистъмс. Developed by Nimasystems.
www.nimasystems.com, +359 896 610 876, [email protected]