Foundation for Local Government Reform
Структура на общинската администрация съгласно Закона за администрацията

Структура на общинската администрация съгласно Закона за администрацията

Снежана Ценкова,

директор на дирекция Държавна администрация

Законът за администрацията урежда структурата на администрацията и основните принципи за организация на нейната дейност. Съгласно чл. 1 ал. 3 от този закон, той се прилага и за органите на местното самоуправление, доколкото в Закона за местното самоуправление и местната администрация (ЗМСМА) не е предвидено друго.

Кметът е орган на изпълнителната власт, поради което структурата на общинската администрация следва да се подчинява на установените със Закона за администрацията правила. Общинската администрация трябва да е организирана в дирекции, в които могат да се създават отдели. Ако в отделите се извършват разнородни по характер дейности, в тях могат да се обособяват сектори. Във всички случаи е необходимо да се спазват нормативите за численост на административните звена, определени в Приложение No 3 към чл. 15 ал. 4 от Наредбата за прилагане на Единния класификатор на длъжностите в администрацията, приета с ПМС No 35 от 2000 г. (обн. ДВ, бр.23/2000 г.). Според характера на дейностите, които извършва при подпомагане на кмета и общинския съвет, организираната в дирекции администрация следва да се обособи в специализирана и обща администрация. Въпросите, свързани с броя на административните звена (дирекции, отдели, сектори), тяхното разпределение в обща и специализирана администрация, наименованията и функциите им се уреждат с правилника, приет от общинския съвет на основание чл. 21 ал. 3 ЗМСМА.

С Постановление No 35 от 20.03.2000 г. (обн. ДВ, бр. 23/22.03.2000 г., в сила от 22.03.2000 г.) Министерският съвет прие нов Единен класификатор на длъжностите в администрацията (ЕКДА) и Наредба за прилагане на класификатора. Освен че отменя приетия през 1999 г. класификатор, Постановлението регламентира и реда, по който в администрациите ще се въвежда служебното правоотношение.

В десетдневен срок от влизане в сила на Постановлението ръководителите на администрациите, които имат приет устройствен правилник, съответно структура, съгласно изискванията на Закона за администрацията, бяха задължени да утвърдят длъжностно разписание, с което да се определят длъжностите, заемани от държавни служители и от лица по трудово правоотношение.

Онези административни структури, които нямат приети устройствени правилници, съответно структури съгласно изискванията на Закона за администрацията към момента на влизане в сила на Постановлението, изпълняват тези процедури в едномесечен срок от приемането на устройствените правилници.

Преди всичко е необходимо да се обърне внимание, че 3 от Заключителните разпоредби на Постановление No 35 не задължава администрациите да приемат нови устройствени правилници в срок от един месец, т.е. до 22 април т.г. Стремежът на всяка цена в този срок да се приемат устройствени правилници води до това, че отново се приемат правилници и структури, които не съответстват напълно на Закона за администрацията.

Във връзка с многобройните запитвания от отделни общини и по инициатива на регионалните сдружения на общините проведохме срещи с кметове и секретари на общини. Такива срещи се проведоха в Хасково (участваха представители от общините от областите Хасково и Кърджали) и в Пловдив (участваха представители от общините от областите Пловдив, Пазарджик и Смолян).

Най-често поставяните въпроси, които и останалите общини следва да имат предвид, бяха следните:

1. Какво трябва да съдържа устройственият правилник?

Устройственият правилник трябва да съдържа броя, наименованията, организацията, реда на дейност, функциите и числеността на персонала в административните звена. Не е необходимо в правилника да се определят длъжности. На базата на утвърдената структура и численост кметът ще утвърди длъжностно разписание.

2. Кои звена да се включват в общата, и кои - в специализираната администрация и как да се разграничат двете?

В специализираната администрация следва да бъдат включени звената, които подпомагат кмета при осъществяването на правомощията му, посочени в Закона за местното самоуправление и местната администрация или други закони (например звената общинска собственост, гражданска регистрация, образование, култура, ТСУ, търговия са специализирани дейности). В общата администрация трябва да бъдат включени правно-нормативното обслужване; звеното, което обслужва дейността на общинския съвет и канцеларията на кмета; счетоводни и финансово-стопански дейности, човешки ресурси; отбранително-мобилизационна подготовка, деловодство и др.

3. Задължително ли е да има дирекции, отдели и сектори?

Задължително е да има дирекции - поне една дирекция в общата и една - в специализираната администрация. Наименованието на дирекцията от общата администрация може да обедини определените за централната администрация дирекции в общата администрация ( Административно-правно и информационно обслужване и Финансово-стопански дейности и управление на собствеността ). Наименованието на дирекцията/дирекциите от специализираната администрация се определя самостоятелно от общините.

Много често срещана практика, която противоречи на Закона за администрацията, е да се създават сектори, които не са включени в отдел. Секторите могат да се създават само към отделите, но не и да бъдат самостоятелни звена в рамките на дирекцията или на пряко подчинение на кмета.

4. Може ли заместник кметовете да бъдат и същевременно директори на дирекции?

Заместник кметовете не могат да бъдат директори на дирекции. Директорът е ръководна длъжност, която задължително се осъществява по служебно правоотношение и в този смисъл съвместяването им е недопустимо.

5. Към общата или към специализираната администрация да се включат кметовете на кметства, кметските наместници и секретарите на кметства?

При включване на кметските наместници и секретарите на кметства в общата численост общините няма да бъдат в състояние да спазят изискването на наредбата ръководните кадри в общата и специализираната администрация да не надвишават 20 % от общата численост. Според нас изборните длъжности (заместник кметовете, кметовете на кметства и кметските наместници) и секретарите не са част нито от общата, нито от специализираната администрация, поради което при определяне на процента на ръководните кадри трябва да се отчита броят на директорите и началниците на отдели и сектори.

6. Как се определя кои са държавни служители и кои - не?

При утвърждаването на длъжностното разписание е необходимо да се има предвид Приложение No 2, съдържащо таблица на длъжностите от ЕКДА и правоотношението, по което те се заемат.

В общата администрация държавни служители са заемащите ръководни длъжности (директори на дирекции и началници на отдели и сектори); главният счетоводител и юрисконсултите (главен, старши, младши).

В специализираната администрация държавни служители са заемащите ръководни длъжности (директори на дирекции и началници на отдели и сектори); главният архитект/инженер и заемащите експертни длъжности, пряко свързани с реализиране на правомощията на кмета и носещи непосредствена отговорност за изпълнението им.

Заетите в дейностите към общинските администрации работят по трудово правоотношение.


Valid XHTML 1.0 Transitional


Разпечатано от сайта на ФРМС - Printed from the FLGR Website.
Сайт, разработен от Нимасистъмс. Developed by Nimasystems.
www.nimasystems.com, +359 896 610 876, [email protected]