Foundation for Local Government Reform
УЕВ-МАРКЕТИНГ В РАБОТАТА НА ОБЩИНАТА

УЕВ-МАРКЕТИНГ В РАБОТАТА НА ОБЩИНАТА

инж. Петър Петров

и Силвен Селман,

ОРИЕНТ-45 - W.M.A. ,

Ботевград

Много бързото развитие на определени области в техниката и по-специално на информатиката и телекомуникациите наложи използването на небългарски термини. Уеб-маркетинг е един от примерите и означава маркетинг по Интернет. Преди да говорим за неговото използване, трябва да отговорим на въпроса: Необходимо ли е една община да има маркетинг в своята дейност? Да, ако има за задача създаване на условия за икономическо развитие. Необходимо е осигуряването на инвестиции, ефективно решаващи проблемите на общината. Високият процент безработица, достигаща в някои общини критични размери, предполага насочване към инвеститори с възможности за създаване на стопански структури с 200-300 работни места.

Състоянието на преобладаващата част от промишлените ни предприятия и селско стопанство, ограничените възможности на вътрешния пазар и състоянието на банковата система определят следните изисквания към потенциалния инвеститор:

- да притежава външни пазари за произвежданите изделия;

- да притежава необходимите финансови средства за реконструкция и технологично обновление.

В над 90 на сто от случаите на такива условия отговарят чуждестранни инвеститори. В Община Ботевград, например, за по-малко от 2 години чуждестранни инвестиции осигуриха над 1 200 работни места.

Особено важно е да се отбележи протичането на много важен процес в световната икономика - нейната бърза интернационализация, резултат от невероятните възможности на Интернет. Възможността бизнесът да бъде управляван от всяка точка на земното кълбо ориентира фирмите да насочат производството си в страни, респективно населени места, предлагащи най-добри условия. Това е шанс, от който трябва да се възползваме сега и възможно най-бързо като заменим пасивното изчакване с активен маркетинг на икономическите условия в общината и като използваме предимствата на уеб-маркетинга. По-важните от тях са:

  • възможност за бърз достъп на офертната информация до конкретно адресирана среда от потенциални инвеститори или партньори - фирми, търговско-промишлени палати, търговски представителства и др. от цял свят;

  • предоставяне на множество от потенциални инвеститори (партньори) на необходима и достатъчно количество информация чрез мултимедия (снимки, анимация, звук, видео образ) за анализ и вземане на решение;

  • възможност за разполагане на офертната информация в специализирани сайтове в Интернет, превръщайки я в постоянен информационен обект;

  • опростено и бързо предлагане - след разполагане на информационния продукт в Интернет се оперира само с електронния му адрес;

  • оперативна и икономична комуникация.

Какво е необходимо, за да се извършва уеб-маркетинг?

На първо място е изготвянето на професионален информационен продукт на общината в електронен вид - една или повече страници (сайт), и разполагането му в Интернет. Концепцията на сайта е функция на целта и особеностите на потребителите, към които е насочен. Създава се от специализирани фирми. Препоръчва се изработка с пълна мултимедия и прилагане на технологията cold fusion, позволяваща актуализиране на информацията от служител в общината. Целесъобразно е предварително запознаване с вече съществуващи сайтове на общини.

Следва организиране на бизнес-обслужване. Извършва се чрез възлагане на дейността на специализирана фирма за уеб-маркетинг или създаване на собствено такова звено в общинската администрация. Като структура това звено би трябвало да се състои от: специалист по Интернет-комуникации (съчетава се с дейността по електронната обработка на информацията в общината) и специалист по икономически ресурси и развитие. Звеното по уеб-маркетинг обслужва дейностите:

  • приватизация на общински предприятия;

  • приватизация на държавни предприятия на територията на общината (информационен етап), с последващо свързване с принципала;

  • представяне на инвестиционни проекти в областта на промишлеността, селското стопанство, инфраструктурата, екология и др.;

  • електронна поща;

  • обработка на статистическа информация.

Необходимото техническо осигуряване се състои от базова компютърна конфигурация, при възможност със записващо устройство за CD и абонамент за пълен достъп до Интернет. Договор за техническо обслужване на компютърните системи е задължителна част при техническото осигуряване.

За оптимизиране на дейността е целесъобразно няколко по-малки общини да обединят горните дейности и да ползват едно регионално звено.

Бързото увеличаване на Интернет-абонатите в света (200 милиона в началото на тази година и очаквани 500 милиона в края) е ярък показател за ефективността и популярността на дейностите, извършвани чрез Интернет.

Предлагаме на вашето внимание адресите

на съществуващи Интернет страници на български общини:

Благоевград: www.blgmun.com

Варна: www.varna.bg

Добрич: www.

Павликени: www.tetra.bg/pavlikeni-bg.html

Пирдоп: www.bkltd.com/Pirdop/Administracia.htm

София: www.sofia.bg

Стара Загора: www.stara-zagora-city.bg

Сайтове на градове в САЩ, добър пример за общински уеб-маркетинг:

Портидж, Мичиган: www.portagemi.com

Обърн, Алабама: www.auburnalabama.org

Спокейн, щат Вашингтон: www.spokanecity.org

Брънсуик, Охайо: www.brunswick.oh.us

Дулут, Минесота: www.ci.duluth.mn.us/city/mayor

Прикрепени файлове

Valid XHTML 1.0 Transitional


Разпечатано от сайта на ФРМС - Printed from the FLGR Website.
Сайт, разработен от Нимасистъмс. Developed by Nimasystems.
www.nimasystems.com, +359 896 610 876, [email protected]