Foundation for Local Government Reform
ЧАСТНИ АСОЦИАЦИИ ВЪЗОБНОВЯВАТ ЦЕНТРОВЕТЕ НА АМЕРИКАНСКИ ГРАДОВЕ

ЧАСТНИ АСОЦИАЦИИ ВЪЗОБНОВЯВАТ ЦЕНТРОВЕТЕ

НА АМЕРИКАНСКИ ГРАДОВЕ

Аделина Делийска[1],

кореспондент на в-к Труд ,

гр. Пазарджик

Град Спокейн[2] се намира в щат Вашингтон, САЩ, и за американските представи е неголямо селище с население от около 250 000 - 300 000 жители. Въпреки неголямата си площ и население, Спокейн е център, в който веднъж годишно се организира регионален пазар за 36 окръга, в които частни асоциации се борят за възобновяването и развитието на центровете на американските градове.

От средата на 70-те години в щат Вашингтон съществуват доброволни организации, наречени асоциации за развитието на центровете на градовете (централна градска част). Това са сдружения на частни бизнесмени, които заделят процент от годишната си печалба, за да вложат средства в благородната кауза на своя град. Американците отдавна са доказали, че центровете на градовете не ги привличат за живот, и затова устройват домовете си в покрайнините, където са по-близо до природата и спокойствието. Магазините от типа Метро пък отдавна са превърнали общинските центрове в призрачни . На практика цените на стоките от съответните търговски вериги са еднакви навсякъде. Разликата е, че в централната градска част сградите са по-луксозни.

В Спокейн има 80 търговски парцела, чиито собственици членуват в Асоциацията за развитие на централна градска част. Фирмите, които са в центъра на града, плащат малко по-висока такса членски внос, отколкото останалите. Вноските се определят със специален норматив, като минималната е 90 щ.д. годишно. Разходването на набраните средства от Асоциацията също е нормативно регламентирано. В Спокейн Асоциацията съществува от 1995 година и защитава не само интересите на бизнеса в града, а съвместно с общинската управа, избрана и работеща на широко демократичен принцип, определя насоката на развитие в търговско-икономическата сфера и социалния живот на града. Общината и Асоциацията заедно изработват обединен маркетинг и реклама на града. Ежегодно правят нови указатели, справочници, бюлетини, плакати, знамена, транспаранти и др. Грижат се за фасадите на големите търговски обекти, паркове, улици.

Напоследък Асоциацията се е превърнала в център, организиращ забавления - кино, веселия от типа Бодри след 17.00 часа , когато за приключилите с работния ден граждани се създават възможности да участват в спортни кросове или да се веселят на концерти на открито. Според жителите на града, Асоциацията е демонстрация на желанието им с общи усилия да направят живота си по-полезен, приятен, по-общ , ако щете.

Миналата година за първи във Филаделфия се състоя международна конференция на всички подобни асоциации. На нея представители от Великобритания до Бразилия обсъждаха и споделяха проблеми, опит и идеи за това как да превърнат центровете на своите градове в красиви, привлекателни и удобни за местните жители и туристите обекти.



[1] Авторката е участник в посещението на групата български журналисти и общински специалисти по връзки с обществеността през септември 1999 г. на годишната конференция на Асоциацията по маркетинг и комуникации на общините окръзите в САЩ и на градската управа на Спокейн, финансирано от Американската агенция за международно развитие.

[2] От началото на 1999 г. американският град Спокейн е партньор на Община Добрич-град, посредством Програмата за техническо побратимяване на ФРМС.


Valid XHTML 1.0 Transitional


Разпечатано от сайта на ФРМС - Printed from the FLGR Website.
Сайт, разработен от Нимасистъмс. Developed by Nimasystems.
www.nimasystems.com, +359 896 610 876, [email protected]