Foundation for Local Government Reform
Четири български кмета за превенцията на корупцията

Четири български кмета за превенцията на корупцията:

Георги Иванов,

кмет на Община Хасково:

Всички разбираме, че зад така ясно и кратко формулираната цел борба с корупцията се крие една мащабна, трудно обозрима и измерима задача. Не случайно корупцията се счита за едно от глобалните предизвикателства в международен план. В България корупцията, наред с престъпността, се очертава като главно препятствие в процеса на установяване на демократичните ценности и европейската интеграция, на създаването на благоприятна среда за чуждестранни инвестиции и ускорено икономическо развитие. Налага се да се води комплексна антикорупционна дейност, която на местно ниво има своите специфични механизми и форми на въздействие, с цел промяна на обществените нагласи, създаване на обществена нетърпимост към корупцията, образование по правата на гражданството, издигане имиджа на местните власти - култивиране на доверие към институциите.

Смятам, че след едно бъдещо, задълбочено и всестранно проучване, с отчитане на процесите, могат да се очакват конструктивни предложения за подобряване на антикорупционната среда на местно равнище.

Ограничаването и предотвратяване то на корупцията сред работещите в местните власти, сред изборните общински органи - кмет и общински съвет, както и в общинската администрация, е съществен част от реформата на местното самоуправление, един от императивите на прехода от тоталитарно към гражданско общество.

Антикорупционната среда в Община Хасково ще бъде подобрена чрез създаване на добра организация в работата на администрацията и създаване на по-добри условия на работа. Предстои откриване на касов салон, чието оборудване и обслужване ще бъде поето изцяло от Булбанк . В него ще се събират всички плащания, които до сега са събирани от инспектори в отдел Приходи към общината, както и таксите за детските заведения, които до момента се събират по места. Така ще бъдат възпрепятствани нерегламентираните контакти между гражданите и служителите, ще се ограничи произволът на чиновника и корупционният натиск на гражданите.

Всички паркинги в общината ще бъдат обявени за Синя зона , т.е. ще има възможност за свободно паркиране срещу талон, закупен от РЕП-овете в града. Така ще се избегне възможността за злоупотреби при събиране на такси за паркиране от страна на съответните служители, които до момента Събират таксите из паркингите със или без съответния документ.

В началото на 2000-та година в общината предстои и преразглеждане на всички издадени през последните години лицензи и разрешителни за упражняване на различни видове дейности. Всички те ще бъдат обновени и преиздадени от общината. Разчитаме по този начин да попречим на издаването на лицензи за дейност на обекти, които не отговарят на законовите изисквания и критерии. Ще бъде прекратена практиката за изчисляване на по-малка площ от реално използваната, както и фиксирането на различен режим на търговска дейност от реално съществуващата. Ще бъдат премахнати така наречените изкуствени пречки за създаване на обекти - конкуренти на близки фирми. Ще бъде направена и ревизия и разгледани условията, при които през последните две години са раздавани общински жилища. Неправомерно раздадените ще бъдат отнети и ще се потърси отговорност от съответните служители.

Не на последно място бих искал да спомена, че едно от определящите условия, генериращо корупция, е липсата на прозрачност и публичност в областта на обществените услуги. В обстановка на ведомствено затъмнение гражданите лесно могат да бъдат изнудвани да заплащат безплатните по принцип услуги, както и да бъдат унижавани от недобросъвестни чиновници. Поради това и основната непосредствена задача в рамките на антикорупционните инициативи на местно ниво е разширяване прозрачността на публичите услуги и създаване на предпоставки за граждански контрол върху институциите на властта. В това отношение като естествен съюзник в антикорупционните дейности ще бъде включен създаденият Граждански информационен център на общината, чиято работа също ще бъде подобрена и той ще се превърне в ефективен доставчик на информация и услуги на гражданите. Центърът ще бъде използван, за да стане работата на общината по-прозрачна и да се намали корупционният натиск.

Смятам, че чрез интензифицирането и мобилизирането на съществуващите нива и звена в местните органи в усилията за борба с корупцията ще доведе до подобряване на имиджа на местната власт, до по-голяма прозрачност, повече гражданско участие и граждански контрол.

Асен Гагаузов,

кмет на Община Сливен:

За Община Сливен проблемът корупция е важен, макар да няма такава болезнена острота, както в някои други общини.

В нашето разбиране работата по пресичане и ограничаване на корупцията не е и не може да бъде кампанийна. Тя е неотменима част от целия процес на Община Сливен и изпълва всички наши действия. Ето и някои от важните мерки в тази насока, представени в най-обобщен вид:

1. Оптимизация на структурата на общинската администрация
Стремежът ни е да постигнем оптимално съчетание между професионализъм и добра организация, ясни критерии и разграничена компетентност между отделните звена и длъжности в тях. Особено внимание отделяме на сферите, в които се извършват дейности, свързани с лицензиране, упражняване на контролни функции, управление, стопанисване и приватизация на общинска собственост, възлагане на общински поръчки и др.

2. Създаване на Център за информация и услуги на гражданите
Това ще подобри качеството и ефективността на услугите, които общинската администрация предлага, ще улесни получаването им от гражданите, ще провокира повишаване на гражданската активност. Ясната регламентация на услугите и откритият достъп на гражданите значително ще намалят предпоставките за корупция.

3. Откритост и прозрачност в дейността на общинската администрация
В Община Сливен ще продължим и ще разширим установените добри взаимоотношения с представителите на средствата за масова информация и нестопанските организации. Освен традиционните форми - ежеседмични брифинги на ръководството на общината, пресконференции на кмета и на председателя на ОбС и председателите на постоянните комисии, срещи, интервюта - със заповед на кмета на всички журналисти е осигурен достъп и приоритетно получаване на нужната информация от всички звена на общинската администрация, както и предварително получаване на всички материали на предстоящите заседания на Общинския съвет. Гражданите своевременно се информират за взетите от ОбС решения и заповедите на кмета от специалната витрина в града и страниците на вестник Сливенски новини , където те се публикуват, от предаванията на местните радио и телевизия.

4. Усъвършенстване на системата за контрол и повишаване на нейната ефективност
Своевременно запознаване на обществеността с анализа на изпълнение на решенията на ОбС, заповедите на кмета и други нормативни документи, с резултатите от извършени проверки по сигнали на граждани и отправените от тях молби, жалби и т.н.

Борбата с корупцията по наше дълбока убеждение е дългосрочно и многопосочно действие, което изисква усилията на всички институции и на цялото общество.

Д-р Иван Ценов,

кмет на Община Видин:

Превантивните мерки за борба с корупцията, които се предприемат в Община Видин, са следните:

  • въведохме конкурсно начало при назначаване на служители в общинската администрация; и

  • срочни договори между служителите и кмета на общината.

Предвиждаме да подкрепим изграждането на приемна, в която гражданите да се обръщат при наличие на сигнали за корупция, и изграждане на информационен център.

Димитър Калчев,

кмет на Община Русе:

В рамките на превенцията на корупцията в общината ще предприемем:

1. Намаляване на разрешителните режими;

2. Изграждане на комисия от общ. съветници с представители на всички политически сили, която да разгласява всички приватизационни сделки;

3. Изграждане на една по-широка обществена комисия за разглеждане жалбите на гражданите, тъй като понастоящем жалбите често попадат в ръцете на длъжностните. лица, от които гражданите се оплакват.


Valid XHTML 1.0 Transitional


Разпечатано от сайта на ФРМС - Printed from the FLGR Website.
Сайт, разработен от Нимасистъмс. Developed by Nimasystems.
www.nimasystems.com, +359 896 610 876, [email protected]