Отношение на варненци
към районното административно деление и районите органи на власт
(резултати от представително социологическо проучване на АПЕА - GALLUP - Варна)
Това изследване дава представителна информация за града и петте района и отразява общественото мнение, регистрирано през май
(Община Варна има 5 съставни административно-териториални единици - райони: Одесос , Приморски , Младост , Владислав Варненчик и Аспарухово .)
GALLUP - Варна) 96 (7 месеца след въвеждането на новото райониране на града и провеждането на местните избори през октомври 95). В този смисъл информацията е първа по рода си.Отношение към районирането на града
Като цяло за град Варна преобладават жителите, които одобряват административното деление на града и съществуването на районни органи на местна власт (34,8% - да, изцяло, 33,3% - да, донякъде), а всеки пети варненец не може да прецени (22%). Видимо по-малък брой варненци не одобряват новото районно деление. В някои райони отношението на жителите към проучвания проблем контрастира с отношението за Варна като цяло. Например най-голямо е одобрението (46,4%) в район Владислав Варненчик , а най-малко - в район Аспарухово . В последния район за сметка на това почти два пъти повече са хората (40.8%) отколкото общо за Варна, които нямат мнение по поставения въпрос.
Одобрявате ли административното деление на Варна и съществуването на районни органи на местна власт? (в %) | ||||
Да-изцяло | Донякъде | Не | Не могат да преценят | |
Общо за Варна | 34.8 | 33.3 | 9.8 | 22.1 |
Приморски | 36.6 | 31 | 10.2 | 22.1 |
Младост | 38.8 | 34.6 | 8.3 | 18.3 |
Одесос | 29 | 36.3 | 12.4 | 22.3 |
Владислав Варненчик | 46.4 | 30.2 | 3.9 | 19.5 |
Аспарухово | 19.2 | 30 | 10 | 40.8 |
Отношение към проблемите на районите и града
Характерно е, че преобладаващият брой варненци имат мнение по въпроси, засягащи условията, в които живеят. Въпреки регистрираните проблеми и на фона на състоянието на големите градове в страната, жителите демонстрират умерен оптимизъм и удовлетвореност от благоустрояването на града:
- 30,9% смятат, че градът е по-скоро чист;
- 48% смятат, че градът е по-скоро тих;
- 50,5% смятат, че градът е по-скоро озеленен;
- 55,5% смятат, че градът е по-скоро осветен.
Благоустройствената картина на районите е различна. Спрямо сравнително доброто състояние на града по-замърсени, неосветени и неозеленени са районите Владислав Варненчик и Младост , а по-шумен е Одесос .
Като цяло жителите на града, които са удовлетворени от обществения транспорт, са повече от неудовлетворените. Обратна е картината в някои райони ( Младост , Владислав Варненчик ), изненадващо голям е броят на жителите на район Одесос , които въобще не ползват обществен транспорт (53%).
Жителите на града като цяло и по райони са удовлетворени от броя детски градини и училища, но навсякъде се констатира липсата на достатъчно места за игра на деца (най-вече в район Владислав Варненчик ), както и липсата на достатъчно паркинги за автомобилите (най-вече в Одесос , Приморски , Владислав Варненчик и Младост - т.е. на практика в целия град, което несъмнено е свързано и с нарасналия брой лични и фирмени МПС на територията на града през последните години).Отношение и информираност за работата на органите на местната власт
Отношение и информираност за работата на органите на местната власт
Не са информирани за работата на органите на местната власт жителите на града съответно:
- 19,2% - за работата на районния съвет;
- 23,7
- 22,7% - за работата на общинския съвет;
- 35,4% - за работата на кмета на Варна.
При информираните за работата им наблюдаваме нарастване в същата посока:
- 3,3% - за работата на районния съвет;
- 4,9% - за работата на кмета на района;
- 3,9% - за работата на общинския съвет;
- 6,5% - за работата на кмета на Варна.
От една страна тези данни говорят за необходимостта да се работи върху популяризирането и прозрачността на работата на органите на местна власт, както и върху задълбочаването на обратната връзка с избирателите и жителите на районите и общината. Но при оценката им не трябва да се забравя съвсем краткия срок на действие на новоизбраните органи на местна власт (само 7 месеца) към момента на провеждане на изследването.
От друга страна информираността на гражданите за работата на органите на местна власт се обуславя и от проявения от тяхна страна интерес към тази сфера. Интересът към управлението се определя от редица обективни народо-психологични и социално-демографски характеристики, присъщи на варненци, както и от цялостната политико-икономическа ситуация в страната днес, включително и от социалните очаквания на хората за близкото и по-далечно бъдеще. Интересът към управлението се засилва с повишение на възрастта и на образователния ценз. Най-безразлични към управлението са младите хора, по-слабо образованата част от населението, често пъти и партийно неангажираните.
Интересен е отговорът на варненци на въпроса: Съгласни ли сте с твърдението, че Варна се управлява по-добре в сравнение с държавата? . Вероятно отговорът не съдържа характеристика и оценка на работата на общинската и районните управи само за последните месеци, а крие в себе си и самочувствието на хората, градено през последните няколко години. Изцяло или частично не приемат тази теза само 31,9% от жителите на Варна, докато 22,6% от тях са напълно или частично убедени, че Варна се управлява по-добре от държавата като цяло.
% - за работата на кмета на района;Степен на интереса на варненци към управлението на града и районите (в %) | Варна | Одесос | Приморски | Младост | Владислав Варненчик | Аспарухово |
Силен | 6.8 | 13 | 6.9 | 4.4 | 3.2 | 6.8 |
Най-общ | 37.4 | 26.8 | 38.8 | 44.6 | 41.4 | 25.2 |
Слаб | 34.2 | 35.8 | 35.5 | 33.9 | 32 | 28.4 |
Липсва | 18.6 | 23.1 | 15.8 | 13.1 | 21.4 | 31.6 |
Без отговор | 3 | 1.3 | 3 | 4 | 1.9 | 8 |
Фондацията за реформа в местното самоуправление запознава читателите на информационния бюлетин с проучването на отношението на варненци към районното административно деление и районните органи на власт в град Варна с убедеността, че резултатите от подобни изследвания дават възможност за реален анализ на проблемите и вземане на разумни и обективни решения за разпределение на средствата от общинския бюджет по райони и дейности.