Структура на общинската администрация съгласно Закона за администрацията
Снежана Ценкова,
директор на дирекция Държавна администрация
Законът за администрацията урежда структурата на администрацията и основните принципи за организация на нейната дейност. Съгласно чл. 1 ал. 3 от този закон, той се прилага и за органите на местното самоуправление, доколкото в Закона за местното самоуправление и местната администрация (ЗМСМА) не е предвидено друго.
Кметът е орган на изпълнителната власт, поради което структурата на общинската администрация следва да се подчинява на установените със Закона за администрацията правила. Общинската администрация трябва да е организирана в дирекции, в които могат да се създават отдели. Ако в отделите се извършват разнородни по характер дейности, в тях могат да се обособяват сектори. Във всички случаи е необходимо да се спазват нормативите за численост на административните звена, определени в Приложение No 3 към чл. 15 ал. 4 от Наредбата за прилагане на Единния класификатор на длъжностите в администрацията, приета с ПМС No 35 от 2000 г. (обн. ДВ, бр.23/2000 г.). Според характера на дейностите, които извършва при подпомагане на кмета и общинския съвет, организираната в дирекции администрация следва да се обособи в специализирана и обща администрация. Въпросите, свързани с броя на административните звена (дирекции, отдели, сектори), тяхното разпределение в обща и специализирана администрация, наименованията и функциите им се уреждат с правилника, приет от общинския съвет на основание чл. 21 ал. 3 ЗМСМА.
С Постановление No 35 от 20.03.2000 г. (обн. ДВ, бр. 23/22.03.2000 г., в сила от 22.03.2000 г.) Министерският съвет прие нов Единен класификатор на длъжностите в администрацията (ЕКДА) и Наредба за прилагане на класификатора. Освен че отменя приетия през 1999 г. класификатор, Постановлението регламентира и реда, по който в администрациите ще се въвежда служебното правоотношение.
В десетдневен срок от влизане в сила на Постановлението ръководителите на администрациите, които имат приет устройствен правилник, съответно структура, съгласно изискванията на Закона за администрацията, бяха задължени да утвърдят длъжностно разписание, с което да се определят длъжностите, заемани от държавни служители и от лица по трудово правоотношение.
Онези административни структури, които нямат приети устройствени правилници, съответно структури съгласно изискванията на Закона за администрацията към момента на влизане в сила на Постановлението, изпълняват тези процедури в едномесечен срок от приемането на устройствените правилници.
Преди всичко е необходимо да се обърне внимание, че 3 от Заключителните разпоредби на Постановление No 35 не задължава администрациите да приемат нови устройствени правилници в срок от един месец, т.е. до 22 април т.г. Стремежът на всяка цена в този срок да се приемат устройствени правилници води до това, че отново се приемат правилници и структури, които не съответстват напълно на Закона за администрацията.
Във връзка с многобройните запитвания от отделни общини и по инициатива на регионалните сдружения на общините проведохме срещи с кметове и секретари на общини. Такива срещи се проведоха в Хасково (участваха представители от общините от областите Хасково и Кърджали) и в Пловдив (участваха представители от общините от областите Пловдив, Пазарджик и Смолян).
Най-често поставяните въпроси, които и останалите общини следва да имат предвид, бяха следните:
1. Какво трябва да съдържа устройственият правилник?
Устройственият правилник трябва да съдържа броя, наименованията, организацията, реда на дейност, функциите и числеността на персонала в административните звена. Не е необходимо в правилника да се определят длъжности. На базата на утвърдената структура и численост кметът ще утвърди длъжностно разписание.
2. Кои звена да се включват в общата, и кои - в специализираната администрация и как да се разграничат двете?
В специализираната администрация следва да бъдат включени звената, които подпомагат кмета при осъществяването на правомощията му, посочени в Закона за местното самоуправление и местната администрация или други закони (например звената общинска собственост, гражданска регистрация, образование, култура, ТСУ, търговия са специализирани дейности). В общата администрация трябва да бъдат включени правно-нормативното обслужване; звеното, което обслужва дейността на общинския съвет и канцеларията на кмета; счетоводни и финансово-стопански дейности, човешки ресурси; отбранително-мобилизационна подготовка, деловодство и др.
3. Задължително ли е да има дирекции, отдели и сектори?
Задължително е да има дирекции - поне една дирекция в общата и една - в специализираната администрация. Наименованието на дирекцията от общата администрация може да обедини определените за централната администрация дирекции в общата администрация ( Административно-правно и информационно обслужване и Финансово-стопански дейности и управление на собствеността ). Наименованието на дирекцията/дирекциите от специализираната администрация се определя самостоятелно от общините.
Много често срещана практика, която противоречи на Закона за администрацията, е да се създават сектори, които не са включени в отдел. Секторите могат да се създават само към отделите, но не и да бъдат самостоятелни звена в рамките на дирекцията или на пряко подчинение на кмета.
4. Може ли заместник кметовете да бъдат и същевременно директори на дирекции?
Заместник кметовете не могат да бъдат директори на дирекции. Директорът е ръководна длъжност, която задължително се осъществява по служебно правоотношение и в този смисъл съвместяването им е недопустимо.
5. Към общата или към специализираната администрация да се включат кметовете на кметства, кметските наместници и секретарите на кметства?
При включване на кметските наместници и секретарите на кметства в общата численост общините няма да бъдат в състояние да спазят изискването на наредбата ръководните кадри в общата и специализираната администрация да не надвишават 20 % от общата численост. Според нас изборните длъжности (заместник кметовете, кметовете на кметства и кметските наместници) и секретарите не са част нито от общата, нито от специализираната администрация, поради което при определяне на процента на ръководните кадри трябва да се отчита броят на директорите и началниците на отдели и сектори.
6. Как се определя кои са държавни служители и кои - не?
При утвърждаването на длъжностното разписание е необходимо да се има предвид Приложение No 2, съдържащо таблица на длъжностите от ЕКДА и правоотношението, по което те се заемат.
В общата администрация държавни служители са заемащите ръководни длъжности (директори на дирекции и началници на отдели и сектори); главният счетоводител и юрисконсултите (главен, старши, младши).
В специализираната администрация държавни служители са заемащите ръководни длъжности (директори на дирекции и началници на отдели и сектори); главният архитект/инженер и заемащите експертни длъжности, пряко свързани с реализиране на правомощията на кмета и носещи непосредствена отговорност за изпълнението им.
Заетите в дейностите към общинските администрации работят по трудово правоотношение.