Foundation for Local Government Reform
ФОРУМ ДЕЦЕНТРАЛИЗАЦИЯ, ДЕМОКРАЦИЯ И СТАБИЛНОСТ В ЮГОИЗТОЧНА ЕВРОПА

ФОРУМ ДЕЦЕНТРАЛИЗАЦИЯ, ДЕМОКРАЦИЯ И СТАБИЛНОСТ В ЮГОИЗТОЧНА ЕВРОПА

БУКУРЕЩ, 23-24 февруари 2000 год.

Гинка Капитанова,

изпълнителен директор,

ФРМС

На 23 и 24 февруари 2000 г. Съветът на Европа проведе Форум Децентрализация, демокрация и стабилност в Югоизточна Европа в контекста на Пакта за стабилност. На форума присъстваха министри, депутати, представители на местните и регионални власти от 41 страни членки на Съвета на Европа. България бе представена от Васил Гарнизов, зам.-министър, МРРБ, Иван Куртев, зам.-председател на Народното събрание, депутатите Мария Стоянова, Евгени Бакърджиев, Юлия Янева и Веселина Любенова от МРРБ.

Генералният секретар на Съвета на Европа представи Плана за действие Местна демокрация и стабилност в Югоизточна Европа , който бе дискутиран от участниците, които в края на форума приеха декларация за неговата реализация.

Форумът имаше и подчертана практическа насоченост, организиран в две работни сесии.

Първата сесия бе посветена на децентрализацията в Югозападна Европа: териториално устройство, институции и финансова база на местната демокрация. Последователно бе представена действителността във всяка от страните от региона през погледа на централната власт и местната власт. Изключително интересни бяха коментарите на представителите на Европейския парламент и Американската агенция за международно развитие, които обобщиха, че процесите, които текат в тези страни, са наистина впечатляващи, макар и бавни и трудни, и са доста поучителни за голяма част от хората в страните с развита демокрация, които я приемат за даденост и имат пасивно отношение към обществените процеси.

Втората сесия бе посветена на икономическото и финансово управление и предоставянето на услуги на местно ниво. Професор Дафлон от Университета във Фрайбург, Швейцария, коментира критериите за децентрализация, споделянето на функции и предлагането на услуги от различните нива на управление и координацията между тях, децентрализацията на местните финанси и балансирането на бюджета и дефицита. Г-н Балдучи, вицепрезидент на Европейската мрежа от обучаващи организации, постави акцента върху обучението на администрацията и лицата на изборна длъжност на нови управленски умения и технически опит.

Поканена да сподели българския опит в тази сфера бе и г-жа Гинка Капитанова, изпълнителен директор на ФРМС, която представи опита и положителните практики на българските общини. Особен интерес бе проявен към центровете за информация и обслужване на гражданите или така наречените one stop shop . Бяха представени и постигнатите резултати в работата на ФРМС най-вече в посока международно сътрудничество, издателска дейност, обучение, гражданско участие в местното самоуправление, иновационни практики и информационен обмен. ФРМС е котва за България в международната мрежа за обмен на информация в областта на местното самоуправление LOGIN. Нейният опит ще бъде ползван от останалите страни в региона.

Презентацията за опита на България и ФРМС предизвика интереса на аудиторията. Изразено бе становището, че натрупаният потенциал от местни организации трябва да бъде използван в реализацията на плана за действие и трябва да има целенасочена донорска подкрепа за програми стимулиращи сътрудничеството и обмена на опит между общини и организации от страните в Югоизточна Европа.

Накратко резултатите от двете работни сесии могат да бъдат обобщени по следния начин: За да бъде успешен процесът на децентрализация са необходими следните предпоставки:

- политическа воля за децентрализация на централно ниво;

- мотивация, отговорност и професионална подготовка на местно ниво;

- активни и ефективни неправителствени организации;

- информирани и заинтересовани граждани, ангажирани с развитието на своята общност;

- международно сътрудничество.

ФРМС представи пред Пакта за стабилност два проекта за финансиране: програма за обмен на експертни познания и опит между общини от България, Румъния и Македония и проект за обучение и консултантска помощ за общините в разработването на стратегии за местно и регионално развитие съвместно с Националния център за териториално развитие.

Надяваме се на успех!!!

Из изказването на г-жа Гинка Капитанова пред форума:

Уважаеми дами и господа,

Дадох тези примери за успешни практики, за да подчертая факта, че някои държави в региона не започват от нулата и че местни организации и общини вече имат натрупан опит. Убедена съм, че този опит може успешно да бъде използван от съседните страни.

В заключение бих искала да подчертая, че за да се осигури устойчивост на инициативите и програмите, заложени в работния план, трябва да се обърне по-голямо внимание на институционалното изграждане и организационното укрепване на местните институции, които са в състояние да продължат процеса на децентрализация и добро управление.

Всички държави в региона са изправени пред сходни проблеми и предизвикателства, но същевременно с това са и твърде различни и се намират на различен етап от развитието на демокрация на местно ниво. По тази причина смятам, че единният подход няма да бъде удачен. Организациите донори трябва да вземат предвид специфичните условия във всяка от страните и да се опитат да отговорят на конкретните нужди на всяка страна, да градят върху основата на местния опит и капацитет и да стимулират обмяната на информация за научените уроци и постигнатите резултати.

ДЕКЛАРАЦИЯ

Ние, представителите на правителства, парламенти, местни и регионални власти, междуведомствени организации, международни и национални НПО, събрани в Букурещ на 23-24 февруари 2000 година в рамките на Пакта за стабилност за Югоизточна Европа, по инициатива на Съвета на Европа, спонсор на Специалната група по добри управленски практики, в сътрудничество с румънските власти, по време на унгарското съпредседателство на Работна маса:

осъзнаваме, че Пактът за стабилност представлява историческа възможност за осигуряването на мира, демокрацията, човешките права и икономическото развитие в Югоизточна Европа в рамките на общата цел за възстановяване на многоетническото общество и стимулирането на демократично гражданско самосъзнание;

убедени сме, че ако демократичните структури трябва да бъдат консолидирани, принципите на демокрацията трябва да бъдат прилагани така, че да достигнат възможно най-близо до гражданите;

вярваме, че единствено една прозрачна, ефективна и прилагаща най-високи морални стандарти местна власт е в състояние да спечели доверието на гражданите и да поощри тяхното участие в обществените дела;

подчертаваме, че създаването на стабилна институционална и правна рамка за местно самоуправление трябва да бъде придружено от развитието на открита и ориентирана към гражданите административна култура.

Смятаме, че развитието на трансграничното сътрудничество между местни власти, притежаващи необходимите правомощия, има ключова роля за постигането на фундаменталната цел на Пакта за стабилност - засилване на добросъседските отношения.

Осъзнаваме важността от изграждането на местна демокрация и взаимноизгодни трансгранични връзки въз основата на общите европейски стандарти, заложени в Европейската харта за местно самоуправление и Мадридската рамкова конвенция за трансгранично сътрудничество.

Решени сме да постигнем реално обединяване на усилията за постигането на следните цели:

1. Набиране на политическа подкрепа за укрепването на местната демокрация;

2. Разработване на стабилна правна рамка за местното самоуправление;

3. Изграждане на институционален капацитет и ориентирано към гражданите ръководство на местно ниво;

4. Улесняване финансовото управление на общините и предлаганите от тях услуги;

5. Изграждане на демократично гражданско самосъзнание и междуетнически диалог на местно ниво;

6. Популяризиране на партньорството между градове и региони;

7. Развитие на трансграничното сътрудничество.

В съответствие с гореизложеното одобряваме работния план, подготвен в тази насока от Съвета на Европа, и молим Съвета да включи в него отговарящите на условията проекти, внесени след разработването на плана. Приветстваме ангажираността на всички вносители на проекти по работния план да обединят усилията си, както и ангажираността на държавите в региона да работят активно за цялостното му изпълнение.

Очакваме международната общност да осигури подходящата подкрепа и настояваме Конференцията по финансирането по Пакта за стабилност, планирана да се проведе на 29 и 30 март 2000 година в Брюксел, да финансира онези проекти от работния план, за които все още не е осигурено финансиране, като обърне специално внимание на тези, които:

задоволяват широкообхватни нужди;

отделят необходимото внимание на устойчивостта и биха имали дългосрочен ефект;

стимулират изграждането на вътрешно ноу-хау и технически опит и допринасят за промяната на административната култура в региона;

са реалистични и се градят върху използването на съществуващия институционален капацитет, вместо върху създаването на скъпи нови структури;

вземат предвид местните инициативи и в частност укрепват сътрудничеството между общините;

избягват дублирането на усилия.

Разбираме, че въз основа на това Съветът на Европа в качеството си на спонсор на Специалната група ще направи на властите, отговорни за Пакта за стабилност, предложения за приоритизирането на проектите.

Подчертаваме важността на пълноценното използване на натрупания от държавите в преход опит при осъществяването на тези проекти.

Препоръчваме създаването на инициативен комитет, който да наблюдава изпълнението на работния план, да прави предложения за адаптирането му към променени обстоятелства и да направи преглед на резултатите на следващия Форум, който ще бъде проведен в Будапеща през есента на настоящата година.

Обръщаме се с молба към Съвета на Европа да препрати работния план до Конференцията на европейските министри, отговарящи за местното самоуправление, която ще се проведе в Истанбул на 6 и 7 април 2000 година, и да покани министрите да дадат колективната си политическа подкрепа за конкретното му изпълнение.

Благодарим на румънските власти за топлия прием и за ценния им принос в успешната работа на настоящия Форум.


Valid XHTML 1.0 Transitional


Разпечатано от сайта на ФРМС - Printed from the FLGR Website.
Сайт, разработен от Нимасистъмс. Developed by Nimasystems.
www.nimasystems.com, +359 896 610 876, [email protected]