Foundation for Local Government Reform
Робърт Мафин

Робърт Мафин

Кой съм аз? Американец, който е работил в Централна и Югоизточна Европа от 1990 г. насам, след като е посветил по-голямата част от трудовата си кариера на и в полза на местното самоуправление в САЩ. Работил съм и за централната власт в областта на жилищното, урбанистично и икономическо развитие. Дълги години бях изпълнителен директор на Националната асоциация на общинските служители, която работи в областта на жилищното и градското развитие. На този натрупан опит се опрях, когато се включих в процеса на укрепване на институциите и местното самоуправление в България.

Нека обясня защо съм в България. За първи път дойдох в тази страна с помощта на Университета в Южна Каролина, който имаше споразумение с Американската агенция за международно развитие да работи съвместно с местните власти и техните организации и сдружения. Моята задача беше да се опитам да стимулирам развитието на тези асоциации, което на свой ред би допринесло за по-ефективната работа на местните власти, техните представители и обществеността като цяло. Нашите първи усилия бяха съсредоточени върху законодателната реформа и в този процес се зароди идеята за фондацията, която, както сами можете да се убедите, се разви и укрепна изключително успешно.

Началото на фондацията беше поставено след няколко проведени срещи и разговори през 1995 г. Тези срещи целяха изготвянето на предложения за промяна в съществуващото законодателство в България, които биха подобрили местното самоуправление. Осъществиха се срещи между пет кмета на български общини. Достигнахме до момента, в който имахме налице конкретно предложение за промяна в Закона за местното самоуправление и местната администрация, изготвено от голяма група кметове на общини. Тогава си помислихме, че се нуждаем и от финансова обезпеченост. Сформирахме т. нар. Коалиция за реформа в местното самоуправление , която имаше неформален характер. След това потърсихме юридически съвет и отговорът, който получихме, бе да основем фондация, тъй като според българското законодателство е необходимо да бъдеш регистриран като асоциация или фондация, за да получаваш и оползотворяваш финансови средства за кампании, целящи промени в законодателството. Тогава решихме да създадем Фондация за реформа в местното самоуправление. От самото си начало фондацията имаше за цел две основни неща: да насърчава протичащата реформа в страната като се стреми да укрепва местното самоуправление и неговата ефективност и да стимулира гражданите и други неформални групи да участват в този процес.

Основателите на ФРМС бяха кметът на Община Видин Младен Каменов, кметът на Община Бяла Илиян Цонев, кметът на Община Златоград Гинка Капитанова, кметът на Община Стара Загора Антон Андронов и кметът на Община Поморие Михаил Щерев. Това бяха учредителите на фондацията. Антон Андронов беше първият председател на Управителния съвет на Фондацията, а Гинка Капитанова стана изпълнителен директор, отказвайки да се кандидатира за втори мандат като кмет през 1995 г.

През последните две години не работя директно с фондацията, но я наблюдавам, макар и от разстояние. Моето главно впечатление е, че ФРМС има за своя основна цел да подпомогне реформата в местното самоуправление в България и да стимулира гражданското участие в този процес. Тук важно място заемат младежите и други специфични обществени групи. Как обаче фондацията постига своите цели е отделен въпрос. Според мен тя се е променила по отношение точно на това - как постига целите си. Ключова промяна беше полагането на началото на сътрудничество и съвместна дейност с други неправителствени организации, граждани и неформални групи и то в същата степен, в която до този момент фондацията беше работила с местните власти. Смятам, че това беше важна стъпка, която предопредели и настоящата дейност на организацията.

5. Да си представим основните действащи организации в областта на местното самоуправление освен самите местни власти. Това са няколкото асоциации на общини (регионални и професионални) и Националното сдружение на общините в Република България. Фондацията се различава от останалите по две основни неща, що се отнася до структурата й. На първо място, тя не е създадена на членски начала, т.е. фондацията няма свои членове. И, на второ място, ФРМС има управителен съвет, чисто състав обхваща икономическия и социален спектър в страната, преди всичко стремейки се да затвърди широкообхватния и безпартиен характер на организацията. Според мен това е много важно. От своя страна, регионалните асоциации играят различна роля, тъй като на практика те са съставени от членове, които са представители на местната власт. Това важи и за професионалните асоциации, като тези на секретарите и на финансистите на общини. Те са създадени с конкретната цел да защитават интересите на своите членове, така че когато говори Националното сдружение на общините, говори местното самоуправление в България, тъй като над 90% от местните власти са членове на това сдружение. Това е много важна разлика. Според мен и двете организационни форми са от особена важност.

Ако не съществува разбиране в обществото не само относно местното самоуправление като цяло, но и ролята и отговорностите на гражданите, не бихме могли да кажем, че съществува ефективно местно самоуправление. Фондацията пое задачата да информира и насърчава участието на гражданите в местното самоуправление. Това е роля, която асоциациите на общини не биха могли да играят, тъй като тяхната основна цел е да представляват местната власт.

Ако трябва да бъдем по-точни, аз не съм от партньорите на фондацията, а човек, който я подпомага. Но всеки, който се опита да сподели знания и опит с друга политическа и икономическа система, като България например, първо научава повече за своята собствена страна и след това - за другата. В крайна сметка научаваш много повече, отколкото даваш. Мисля, че това получих от партньорството си с фондацията.

Промените в българското законодателство, дори положителните и полезните, не допринасят в дълбочина за ефективно местно самоуправление. Те са първоначалните стъпки, но предстои дълъг път, който трябва да бъде извървян. Да участваме в местното самоуправление като граждани, да приемем и осмислим отговорностите, които поемаме, когато служим на този процес и когато го направляваме - тези уроци изискват време, за да бъдат научени. За да се осъществи това, са необходими повече организации като Фондацията за реформа в местното самоуправление. Надявам се, че, когато чуждестранните донори напуснат страната и България генерира свои собствени средства, българите ще се убедят, че е особено важно да се продължи започнатото и че точно поради тази причина ФРМС трябва да бъде подкрепяна.

ФРМС на свой ред се превърна в донор, подпомогната до голяма степен от други донори, които са предоставили на фондацията като на българска институция средства, чрез които да се финансират други български организации. Тази роля на фондацията е изключително важна. И, не на последно място, тя допринася за постигане на мисията на организацията. Когато тези донори прекратят своята дейност в страната, фондацията трябва да изпълни своята мисия по други начини - в ролята на лидер, организатор, просветител и застъпник.

Не мисля, че има една единствена дума, която би могла да опише функциите на фондацията като цяло. Ролята на организацията е твърде сложна и разнообразна. В някои случаи тя е съветник, в други - учител, а в трети просто събира хората за цивилизован диалог помежду им.


Valid XHTML 1.0 Transitional


Разпечатано от сайта на ФРМС - Printed from the FLGR Website.
Сайт, разработен от Нимасистъмс. Developed by Nimasystems.
www.nimasystems.com, +359 896 610 876, [email protected]