Иван Ненов,
общински съветник, Коалиция За Габрово ,
Председател на ОбС-Габрово 1995 - 1999 г.,
Община Габрово:
1. В каква степен през изминалите 5 години ФРМС успя да подпомогне изграждането на ефективно местно самоуправление в България?
Реално погледнато една от най-значимите демократични промени у нас през последното десетилетие на преход е утвърждаването на местното самоуправление. След десетилетия тоталитарно управление то се яви като алтернатива на централната власт и противовес на наследената традиция за централизъм в управлението. От тук са съществуващите и до днес конфликти, породени от липсата на точно разпределение на правомощията и отговорностите (и то по европейски критерии) между общините, областите и държавата. В тази сложна обстановка оценявам високо ролята на ФРМС като коректив, арбитър, партньор и стимул за утвърждаване на ефективно местно самоуправление чрез практиката на най-доброто от САЩ, Европа и България.
2. Какво спечелихте от партньорството си с ФРМС?
През изминалите години чрез дейността на Фондацията обогатих познанията си с най-доброто от практиката на общините в САЩ, Европа и България. Гордея се с факта, че Общинския съвет в Габрово на свои заседания прие няколко важни европейски документа: Европейска харта на градовете и Европейска харта за участието на младите хора в живота на общините и регионите. Чрез партньорство с ФРМС спечелих много съмишленици и съдействие в посока усъвършенстване на местното самоуправление.
3. Как с една дума можете да определите ФРМС?
По традиция негативната нагласа у българина е по-силна от позитивната. Той по-лесно се обединява против нещо, отколкото за постигането на определена цел. В тази посока най-кратката характеристика на Фондацията е, че тя е За - за много конкретни и трудни действия, свързани с реформата в местното самоуправление.
4. Какво отличава ФРМС от останалите организации в същия сектор?
Проблемите на местното самоуправление са многостранни и валидни за всички общини в България. Това е и територията за действие на ФРМС, за разлика от много други подобни организации, имащи по-ограничен по територия и проблеми периметър за действие.
5. Какво очаквате от ФРМС в бъдеще?
Очаквам количествените натрупвания от дейността до сега да доведат до реална и цялостна реформа в местното самоуправление по посока децентрализация и европеизация. Фондацията има какво да каже, особено по пътя към Европа - разбира се, че са важни присъединителните преговори, но многократно по-важни са действията за изпълнение на критериите.
6. Как би могла Фондацията да стане по добра и ефективна организация - ваши препоръки?
Мисля, че е крайно време за реформа на местното самоуправление в посока на европейския дух, съдържащ се в Европейската харта за местно самоуправление и практиката на европейските страни - против партизанщината и политическия клиентелизъм (модерно понятие) в местното самоуправление. Бих препоръчал на Фондацията чрез свои експерти да стане инициатор за промени на Конституцията в частта за местно самоуправление и местна администрация, чиито 12 члена с много компромиси биха отговорили на Европейската харта.