In case you do not view properly this page choose View/Encoding/Cyrillic (Windows)
    Ako imate problemi s cheteneto na tazi stranica, izberete View/Encoding/Cyrillic (Windows)

    ЗА МЕСТНАТА ВЛАСТ
    електронен седмичник 9/13.3.2004.
    на Фондацията за реформа в местното самоуправление

    излиза всяка сряда

    Благодарим на многобройните ни читатели за прекрасните пожелания и поздрави по случай мартенските празници!



    НОВИНИ ОТ ФОНДАЦИЯТА ЗА РЕФОРМА
    В МЕСТНОТО САМОУПРАВЛЕНИЕ
    • Предстоящо: Курсове за следдипломна квалификация
    • Предстоящо: Обучение за общински съветници (Лом, 12 март)
    • Предстоящо: Конференция за новите промени в Закона за устройство на територията (17 март)
    • Предстоящо: Над 30 общини заявиха желание да участват в тематичния конкурс на ФРМС за иновационни практики “Как стартирахме Кампанията за прозрачност в нашата община?”
    • Среща на координатори по програма “Обществен форум”
    • Обучение за кметове на населени места и кметски наместници
    • "Общински радиофорум” на тема “Общинският бюджет - големите въпросителни”
    • Обучение за кметове и общински съветници
    • Работна среща на общински специалисти по връзки с обществеността за комуникационен план на Кампанията за прозрачност
    • Заседание на Екипа по новаторски практики в местното самоуправление

    НОВИ ИЗМЕРЕНИЯ - ИНФОРМАЦИОННА МРЕЖА
    НА МЕСТНИТЕ ВЛАСТИ ЛОГИН

    • Ново в Библиотека ЛОГИН
    • Иновация на седмицата
    • Възможности за финансиране и обучение
    • Полезни адреси в Интернет
    • Новини от основателите на ЛОГИН

    Можете да се включите в списъка на адресатите на е-Седмичник на Интернет-страницата на ФРМС . Ако желаете да споделите с нас вашите впечатления, предложения и препоръки или да се откажете от абонамента за Електронния седмичник, пишете ни!
    Минали броеве на Eлектронния седмичник и отзиви прегледайте на страницата на ФРМС.

    НОВИНИ ОТ ФРМС
    Фондацията за реформа в местното самоуправление е независим професионален ресурсен център, подкрепящ местната демокрация. ФРМС предлага информация, консултации и подкрепа, фокусирани върху специфичните нужди на потребителите, провокира иновации в местното самоуправление, действа като посредник и изгражда широка мрежа от вътрешни и международни партньорства.


      От месец април 2004 г. Центърът за обучение и квалификация към Фондацията за реформа в местното самоуправление предлага следните курсове за следдипломна квалификация:


        “Връзки с обществеността”: 14 - 16 април 2004 г., София
        “Управление на човешките ресурси”: 21 - 23 април 2004 г., София
        “Общински социални услуги”: 28 - 30 април 2004 г., София
        “Устройство на територията”: 11 - 14 май 2004 г., София
        “Местни финанси и бюджет”: 19 - 21 май 2004 г., София
        “Управление на общинската собственост”: 26 - 28 май 2004 г., София
        “Стратегическо планиране”: 2 - 4 юни 2004 г., София
        “Екотуризъм”: 9 - 11 юни 2004 г., София
        “Управление на публичната администрация”: 16 - 18 юни 2004 г., София
        “Основи на инфраструктурата”: 23 - 25 юни 2004 г., София

      Успешно завършилите ще получат удостоверение за следдипломна квалификация от Софиийски университет “Св. Климент Охридски”.
      Условие за записване
      : завършено висше образование (бакалавър или магистър)

      За повече информация се обръщайте към:
      Николета Ефремова
      тел.: (02) 943 44 22 в. 119
      или 0888 72 30 84
      [email protected]

      начало >>


      На 12 март 2004 г. в Лом ФРМС ще проведе семинар за общинските съветници. Темите, които ще бъдат представени по време на обучението, са: “Законодателна рамка на местното самоуправление”, “Общински дейности и услуги”, Общинска собственост”, “Устройство на територията” и “Бюджет и финанси”. Лектори ще бъдат Маргарита Проданова, Столична община, и Дилян Млъзев, общински съветник от Община Елена.
      Семинарът се организира от ФРМС по покана на Община Лом с финансовата подкрепа на Американската агенция за международно развитие.

      начало >>


      На 17 март в София ФРМС и вестник “Строителство - Градът” ще проведат съвместно конференция на тема: “Новите промени в ЗУТ. Промените в правилата и нормите за застрояване (Наредба №7). Незаконното строителство. Търпимите строежи”. Тя ще бъде съпътстваща проява в рамките на Годишната международна специализирана изложба “Българска строителна седмица“ (16 - 19 март), на която традиционно участват български и чуждестранни представители на търговски фирми, инвеститори, строителни предприемачи, проектанти, икономисти, управители на фирми, вносители, дистрибутори и др.

      Основни презентации на конференцията ще бъдат:

        - “Новите промени в ЗУТ” с лектор Савин Ковачев, МРРБ;
        - "Промените в правилата и нормите за застрояване” с лектор арх. Митьо Виделов;
        - “Незаконно строителство и "търпимите строежи"” с лектор инж. Иван Симидчиев, ДНСК.

      Конференцията ще се проведе от 10.00 до 16.00 часа в конферентна зала “Витоша” на Международния изложбен център “Булгарреклама” на бул. “Цариградско шосе” 147 в София. За участие са поканени представители на МРРБ, ДНСК, общински и областни администрации, представители на бизнес-средите и неправителствени организации.

      За повече информация:
      Николета Ефремова,
      ФРМС,
      тел.: (02)943 44 22 вътр. 119 или
      0888 72 30 84
      [email protected]

      начало >>


      Hад 30 общини до момента са заявили готовността си за участие в конкурса на ФРМС за иновационни практики на българските общини и нестопански организации на тема “Как стартирахме Кампанията за прозрачност в нашата община?”

      Съревнованието бе обявено в началото на февруари и в срок до 26 март 2004 г. ФРМС набира практики, описващи опита в оценяване на степента на прозрачност в работата на Общинска администрация и Общински съвет посредством Въпросника за самооценка (подход, участници, анализ на резултатите) и намеренията за поетапно въвеждане на неизползваните до този момент практики в различните сфери на дейност (постигане на консенсус и подготовка на конкретна програма, идеи за нови практики).

      Кампанията за прозрачност в местното самоуправление, която Фондацията за реформа в местното самоуправление (ФРМС) и Програма Инициатива Местно самоуправление (ИМС) на Американската агенция за международно развитие обявиха в началото на 2004 г., цели да насърчи общините към открито и прозрачно управление и да допринесе за повишаване на доверието на гражданите в местната власт. Въпросникът за състоянието на прозрачност в работата на общините е инструмент за самооценка, който ще послужи на общините да установят доколко добре се справят и как биха могли да подобрят работата си в областта на прозрачността.

      Победителите в конкурса на ФРМС ще бъдат отличени на тематичен семинар в рамките на проект “Информационна мрежа на местните власти ЛОГИН” на ФРМС на 6 - 7 април 2004 г. в София. Надяваме се, че повече общини и техни партньори ще споделят широко успехите си, като описват, изпращат до ФРМС или директно поставят своите добри практики за повишаване на прозрачността в уеб-страницата на ФРМС в базата “Иновационни практики” на адрес http://www.flgr.bg/

      За повече информация относно конкурса:
      Богдана Шопова
      [email protected]
      тел.: (+359 2) 943 44 22, вътр. 120
      факс: (+359 2) 944 23 50
      Модел за описание на иновационни практики можете да намерите в Библиотека ЛОГИН на Интернет-страницата на ФРМС.

      начало >>


      На 23 и 24 февруари 2004 г. ФРМС в качеството си на Офис по проектите на програма “Обществен форум” - фаза 2 организира среща-дискусия, състояла се в с. Чифлик, Троян. На нея присъстваха координаторите на 25 проекта, финансирани по програма “Обществен форум” в общините Ловеч, Дряново, Троян и Ябланица. Целта на дискусията бе обмяна на опит в реализацията на проекти между участниците, споделяне на добри практики и обсъждане на текущи проблеми. Участниците имаха и възможността да получат информация относно отворени финансиращи програми, по които биха могли да кандидатстват.
      Програма “Обществен форум” се реализира се с финансовата подкрепа на Швейцарската агенция за развитие и сътрудничество.

      начало >>


      На 10 март 2004 г. по инициатива на Дора Янкова, кмет на Община Смолян, ФРМС проведе първи модул от обучение за кметове на населени места и кметски наместници на общината, насочен към запознаване на участниците с правната рамка, касаеща делегирани им от закона правомощия, свързани с подобряване на услугите за гражданите в кметствата. Обучението е съставено от два модула и е разработено от Фондацията за реформа в местното самоуправление. В рамките на първия модул са включени темите “Нормативни актове, регламентиращи териториалното устройство и местното самоуправление”, “Делегиране на правомощия на кметовете на населени места и кметски наместници от общинския съвет и кмета на общината”, “Задължения и правомощия по гражданската регистрация и военния отчет”, “Правомощия по закона за МВР”, “Правомощия и задължения по Закона за нотариусите”.

      Участниците, преминали през двата модула на обучението, ще получат Сертификат от ФРМС.

      За допълнителна информация се обръщайте към:
      Николета Ефремова
      тел.: (02) 943 44 22 в. 119
      или 0888 72 30 84
      [email protected]

      начало >>


      Hа 26 февруари, четвъртък, от 11.00 до 12.00 ч. в ефира на “Хоризонт до обед” съвместната рубрика на ФРМС и БНР “Общински радиофорум” бе посветена на темата “Общинският бюджет - големите въпросителни”.

      Христина Ковачева, ФРМС говори за стъпки, технология и възможности при организиране на обществени обсъждания на общинския проектобюджет и включването на гражданите в бюджетния процес: "Публичното обсъждане е особен инструмент. То не само предоставя информация, но основната му цел е да се получи мнението на гражданите."

      Доц. Иван Върляков, изпълнителен директор на Регионална асоциация на общините "Тракия", се спря на плюсовете и минусите на общественото обсъждане на общински бюджети: "Първият проблем е, че гражданите като цяло са много слабо информирани какво се случва зад фасадата на общината. Вторият - да се обсъждат приоритетите в бюджета е доста по-сложна материя. Много малко са нещата, по които гражданите могат да въздействат пряко. Това е най-страшното нещо - да им кажеш: “Елате на обсъждане, елате да си кажете думата”, а след това да разберат, че това, което те искат, не може да се случи поради ограничения от различен характер..."

      Георги Георгиев, кмет на Община Тунджа, представи специфичния поглед на селската община към организиране на обществено обсъждане на общинския бюджет: "Участието на гражданите в обсъждането до момента е изключително активно, с конкретни предложения от различните населени места. Ние сме отворени за всички техни предложения, но сме принудени от рамката на бюджета да ги подредим по важност, като поставяме на първо място поддържането на общинския сграден фонд, на второ място - нуждата от по-добра хигиена в селата, отделни елементи на благоустрояването и така нататък, доколкото възможностите позволяват за решаване на проблеми чрез бюджета."

      Пълния запис на предаването можете да прочетете в рубрика Радиофорум (Проекти) на Интернет-страницата на ФРМС.

      начало >>


      На 24 и 25 фувруари в Шумен ФРМС проведе трето обучение за кметове и общински съветници. Участваха 44 представители на общините Велики Преслав, Венец, Каспичан, Никола Козлево, Нови пазар, Смядово, Хитрино, Шумен. Между тях - 6 председатели на общински съвети, 6 кметове, и 5 кметове на кметства от Община Шумен. Участниците се запознаха с основни моменти в “Законодателната рамка на местното самоуправление” с лектор Маргарита Проданова, Столична община; “Общински дейности и услуги” с лектор Дилян Млъзев, общински съветник - Община Елена; “Общинска собственост” с лектор Маргарита Проданова, Столична община; “Устройство на територията” с лектор Борис Милчев, Столична община, “Общински финанси и бюджет” с лектор Здравко Сечков, ФРМС; “Лидерство и управление” с лектор Лъчезар Росенов, общински съветник от Община Добрич - град, и “Партньорства” с лектор Татяна Димитрова, ФРМС.

      Последният от поредицата семинари за новоизбраните кметове и общински съветници, организиран от ФРМС, се проведе на 25 и 26 февруари 2004 г. в залата на Община Силистра. Участници бяха 31 представители на общините Завет, Исперих, Алфатар, Дулово, Кайнарджа, Силистра, Ситово, Тутракан.

      начало >>

      На 18 февруари в София Фондацията за реформа в местното самоуправление (ФРМС) и Програма Инициатива местно самоуправление (ИМС) проведоха работна среща с общински специалисти по връзки с обществеността, членове на АСКО, по повод провеждането на Кампанията за прозрачност в общините. На срещата бе изработен модел на комуникационен план за работата с медиите и обществеността по време на Кампанията. Бе обсъдена и дефинирана ролята на АСКО и на общинските специалисти по връзки с обществеността за успешното й провеждане. Предстои ФРМС и АСКО да разпространят готовия комуникационен план на Кампанията в помощ и улеснение на всички общини.

      ФРМС и ИМС реализират Кампанията за прозрачност в общините с подкрепата на Американската агенция за международно развитие (ААМР).

      начало >>

      На 19 февруари в София ФРМС проведе първото за тази година заседание извън работната среда на Екипа за новаторски практики в местното самоуправление. Присъстваха 16 членове на екипа. На заседанието бяха споделени актуални новости от последните три месеца по развитието на общинските центрове за услуги на гражданите. На срещата бяха обсъдени приоритетите за работа на екипа през 2004 година. Бяха определени следните акценти:

        - Информационна и техническа помощ към общини, започващи създаването на ЦУИГ;
        - Регионални срещи на екипите на общинските центрове;
        - Провеждане на регулярна самооценка на центровете;
        - Работа в направлението "е-област - е-община";
        - Преработване и актуализиране на обучителния модул за дружелюбно обслужване на гражданите;
        - Разработване на нов отделен обучителен модул “Комуникационни умения за работа с клиенти”, предназначен за екипите на общинските центровете;
        - Създаване на концепция и методика за обслужване в общините на базата на Закона за електронния документообмен и електронния подпис (ЗЕДЕП);
        - Стъпки за сертификат за качество ISO:9000;
        - Обратна връзка от клиентите и анализ, водещ до промяна;
        - Разработване на идеи за проекти и търсене на финансиране;
        - Обучителни пътувания за проучване на нов опит;
        - Услуги за бизнеса.

      На срещата бяха приети критерии за оценка работата на членовете на екипа и неговото обновление с нови членове. ФРМС и екипът решиха в срок до средата на април да публикуват и издадат нови и актуализирани материали по методологията за изграждане и развитие на общински центрове за услуги и информация на гражданите (ОЦУИГ). Голяма част от материалите ще бъдат достъпни в специална рубрика в уеб-страницата на ФРМС, която в момента се обновява. Бе решено следващото заседание на екипа да се проведе през втората половина на април.

      начало >>

      НОВИ ИЗМЕРЕНИЯ - ИНФОРМАЦИОННА МРЕЖА
      НА МЕСТНИТЕ ВЛАСТИ ЛОГИН

      Международната Информационна мрежа на местните власти (LOGIN) фокусира информация и дейности, свързани с ежедневната работа на общинските служители в подкрепа на тяхното професионално израстване и реформата в публичната администрация. Основатели и донори на ЛОГИН са Институт Отворено общество, Американска агенция за международно развитие, Съвет на Европа , Програма на ООН за развитие и Световна банка. Свободен достъп до базата данни ви предоставят ФРМС и регионалният сайт на ЛОГИН.
      За вашия принос към мрежата и допълнителна информация се обръщайте към Богдана Шопова, координатор "Иновационни практики/ЛОГИН"

      начало >>

    • Ново в БИБЛИОТЕКА ЛОГИН

      Библиотека ЛОГИН на Интернет-страницата на ФРМС съдържа 5589 документа на 12 езика във важни за местното самоуправление области, с възможност за търсене по ключови думи, език и държава, или преглед на съдържанието, групирано в 33 тематични категории. Избраният документ можете да отворите най-бързо като го запишете на компютъра си - щракнете с десния бутон на мишката върху името на файла и с командата Save Target As го запишете в желаната директория.

      Доклад “Нарастващо участие на местните власти от Балтийските страни в процеса на разширяване на Европейския съюз: Социална политика (Литва)
      Целта на доклада, изготвен от Асоциацията на местните власти в Литва, е да представи въздействието от присъединяването към Европейския Съюз върху действията на местните власти в Литва по отношение изискванията на Европейската стратегия за заетостта, Европейския социален фонд и Националния план за действие, свързан с местната политика за заетост.
      Към теми в Библиотеката: Европейска интеграция; Взаимодействие между местни власти и централна власт; Социални услуги

      Доклад “Нарастващо участие на местните власти от Балтийските страни в процеса на разширяване на Европейския съюз: Регионално развитие (Литва)
      Целта на доклада, изготвен от Асоциацията на местните власти в Литва, е да направи преглед на готовността на литовските общини, региони и други заинтересовани страни в регионалното развитие за участие в Европейската регионална политика и да направи препоръки за регионалната политика на Литва.
      Към теми в Библиотеката: Европейска интеграция; Взаимодействие между местни власти и централна власт; Регионално развитие

      Доклад “Нарастващо участие на местните власти от Балтийските страни в процеса на разширяване на Европейския съюз: Опазване на околната среда (Литва)
      Целта на доклада, изготвен от Асоциацията на местните власти в Литва, е да разгледа отговорностите на местните власти в процеса на предприсъединяване, основните фактори за успешно изпълнение на тези отговорности, съществуващите пропуски и причините за тях. Анализират се последствията от прилагането на изискванията на Европейския съюз в ключовите сектори, свързани с околната среда, и стъпките за постигане на по-голяма ефективност на процеса.
      Към теми в Библиотеката: Европейска интеграция; Проблеми на околната среда, Урбанизация

      начало >>

    • ИНОВАЦИЯ НА СЕДМИЦАТА

      Обществено-частно партньорство за по-добра околна среда
      Община Разград

      По предложение и с участието на жителите на кв. “Абритус” е изградена нова детска площадка. За по-доброто й поддържане и опазване при предаването й в завършен вид е подписано Споразумение за обществено-частно партньорство между общината и децата.
      Автор: Елка Неделчева, главен експерт “Връзки с обществеността”, Община Разград, тел.: (084) 660 230, [email protected]

      Прегледайте и номинирайте практики на седмицата!

      начало >>

    • ВЪЗМОЖНОСТИ ЗА ФИНАНСИРАНЕ И ОБУЧЕНИЕ

    • НОВО: Конкурс "Реформа в полицията - устойчиви партньорства"
      Краен срок: 29 март 2004 г.
      обявен от Правната програма на Институт "Отворено общество - София", и Канадската агенция за международно развитие. Конкурсът има за цел да подпомага осъществяването на реформа в българската полиция чрез стимулиране, създаване и подкрепа на устойчиви партньорства между полицията и местните общности, представлявани от неправителствени организации, органи на местно самоуправление и други лидери на местните общности.

      Конкурсът е насочен към разработване на добри практики за партньорство на местно ниво в областите: превенция на случаите на нарушаване на обществения ред и сигурност в населените места и стимулиране на нагласите за участие на местните общности в усилията за подобряване на сигурността; изграждане на местни коалиции за решаване на конкретни проблеми на обществения ред и сигурност; хуманно и подкрепящо отношение от полицията на жертви на домашно насилие и/или престъпления, основани на пола.

      Теми на конкурса

        1. Развитие на съществуващи устойчиви добри практики на местни партньорства за разрешаване на проблеми на местната сигурност и обществения ред
        2. Изграждане на местни партньорства за разрешаване на специфични проблеми на сигурността и обществения ред в райони с преобладаващо население от малцинствени етнически групи
        3. Повишаване капацитета на полицията за оказване на първична помощ на жертви на семейно насилие и/или сексуални престъпления
      Могат да кандидатстват организации, регистрирани по Закона за юридическите лица с нестопанска цел и вписани в регистъра към Министерство на правосъдието на юридическите лица, извършващи общественополезна дейност.

      Представените проекти трябва да бъдат с продължителност до 1 година.

      Разходите по управление на проекта (възнаграждения на екип) и поддръжка на офис не трябва да надвишават 20 % от очаквания принос на Институт "Отворено общество" - София.

      Кандидатите трябва да представят собствен финансов принос в размер на 10 % от очакваното финансиране.

      С предимство ще се ползват организации, които:

        - са специализирани в работа с полицията и/или с жертви на престъпления;
        - имат постоянен екип;
        - имат трайно установени контакти с териториалните структури на МВР и с органите на местна власт.
      Няма да бъдат финансирани следните дейности: придобиване на дълготрайни материални активи; политическа и стопанска дейност; индивидуални проекти за пътуване/обучение в страната и чужбина; хуманитарна помощ; обзавеждане, охранителна техника и поддръжка; дейности, които са част от друг текущ проект на кандидата.

      Кандидатства се с актуален Регистрационен формуляр 2 на Институт "Отворено общество" - София, и изискваните приложения към него.

      Електронен вариант на условията на конкурса и необходимите формуляри можете да намерите в Интернет на адрес: www.osf.bg/competitions

      Пълният пакет документи, необходими за кандидатстване, се подава в Институт "Отворено общество" - София, на адрес: ул. Солунска 56, Правна програма.

      Документи, изпратени по пощата, няма да бъдат разглеждани.

    • НОВО: Конкурс за журналистически награди Робер Шуман '2004
      Краен срок: 9 април 2004 г.
      Делегацията на Европейската комисия в България обявява шестото издание на ежегодния конкурс "Робер Шуман" за най-добър журналистически материал на тема Европейски съюз.

      Наградите се връчват за значими постижения в отразяването на европейската тематика и повишаване на информираността на българското общество за процеса на присъединяване на България към ЕС.

      Журналистическите материали се състезават в четири категории: Интернет-медии, печат, радио и телевизия.

      Голямата награда на името на Робер Шуман се присъжда за най-добро журналистическо постижение, независимо от категорията на участие.

      Носителят на голямата награда получава малка пластика и 800 евро.
      За победителите във всяка от четирите категории са предвидени по 300 евро.

      Претендентите за наградите изпращат:

        - Творческа автобиография
        - Авторски журналистически материали:
          За Интернет-медии: представя се разпечатка на страницата с дата на публикуване и се посочва връзка към материала;
          За печатните медии: представя се фотокопие от публикуваната статия;
          За електронните медии: видео- или аудиокасета с излъчени материали (общо времетраене - до 30 минути);
        - Име и адрес на медията, за която работят
        - Телефон, факс и електронен адрес за контакт

      Конкурсните материали трябва да отговарят на следните изисквания:
        - Да са индивидуални авторски материали;
        - Да се отличават с аналитичност, актуалност, обективност и собствен стил;
        - Да са публикувани или излъчени в периода от 8 април 2003 г. до 8 април 2004 г. и върху тях да бъдат посочени датата на публикуване/излъчване и името на медията.
      Приемат се максимум три журналистически материала от участник в конкурса.

      Журиране на конкурса

        Конкурсните материали се оценяват от независимо жури.
      Материали се приемат до 18.00 часа на 9 април 2004 г. (важи датата на пощенското клеймо) на адрес:
      ПАН Консултантс
      бул. "Цар Освободител" №17А, ет.1, ап. 2
      София 1000
      За конкурса Робер Шуман

    • НОВО: Номинации за Integrity '2004
      на Transparency International

      Краен срок: B>2 април 2004 г.
      За контакти:
      Sarah Tyler
      [email protected]

    • НОВО: Изтокът превежда Изтока
      Краен срок: 15 април 2004 г. и 15 септември 2004 г. < BR>Нова програма на Фондация "Следваща страница" (Next Page Foundation) и нейните компоненти са:
        1. Преводи и финансова подкрепа за издатели (могат да кандидатстват и издатели от България)
        2. Информационен обмен и работа в мрежи
      Документите за кандидатстване се изпращат (за предпочитане) по електронна поща, факс или поща до:
      Next Page Foundation
      Христина Маринова
      координатор проект
      ул. "Любен Каравелов" 35
      1142 София
      [email protected]
      тел./факс: (02) 986 65 12

    • НОВО: Подкрепа за ромски печатни и Интернет-издания
      на Фондация "Следваща страница" (Next Page Foundation)

      Краен срок: текущ
      Подкрепят се издания, посветени на:
        1. история, движения, съвременни социални проблеми;
        2. устна традиция на ромите - ще се дава предимство на поректи, които ангажират ромите - например за събиране на устни свидетелства;
        3. образователни материали;
        4. проза и поезия от ромски автори.
      Кандидатурите се разглеждат на всеки три месеца.
      Всеки издател може да кандидатства максимум за три заглавия.
      Предложения и запитвания отправяйте чрез поща, ел. поща или факс до:
      Next Page Foundation
      ул. "Любен Каравелов" 35
      1142 София
      тел./факс: (02) 986 65 12
      [email protected]

    • НОВО: Награда на Съвета на Европа "Young Active Citizens" 2004
      Краен срок: 15 май 2004 г.
      За повече информация:
      [email protected]

    • НОВО: Конкурс за публикация на тема "Полша през 2004 г."
      Краен срок: 30 ноември 2004 г.
      Посолството на Полша в София обявява шесто издание на конкурса за най-добра журналистическа публикация или цикъл публикации на тема "Полша през 2004 г." Целта на конкурса е да запознае българската общественост с актуалната обществено-политическа и икономическа обстановка в Полша.

      В конкурса могат да се представят само оригинални индивидуални или колективни работи, които съдържат собствени анализи и коментари. Тематиката на публикациите трябва да e свързана с актуалната обществено-политическа или икономическа проблематика в Полша, в това число - членството на Полша в Европейския съюз и НАТО.

      Носителят на първата награда ще получи 900 долара, на втора - 650, на трета - 450. Ще има и едно отличие от 200 долара. Посолството си запазва възможността за друго разпределение на наградния фонд, без да променя размера на общата сума.

      Материалите под формата на ксерокопия на публикуваните статии или на аудио или видео записи могат да се изпращат на адрес: Посолство на Република Полша, ул. "Хан Крум" 46. Резултатите ще бъдат обявени до 20 декември.
      по в. Дневник

    • НОВО: Европейско младежко състезание за намаляване на отпадъците и разделното им събиране
      Краен срок: 16 май 2004 г.
      Намаляването на отпадъците е реален принос към защита на климата и чистота на околната природа. Ако вашият проект победи, ще посетите Виена - град модел в опазване на околната среда.

      Ако живеете в Европа, можете да участвате като екип (клас, младежка група) в категориите:

        - S - 6 - 10 години;
        - M - 11 - 14 години;
        - L - 15 - 18 години.

      Попълнете формуляра за участие на английски или немски. Помолете родители, приятели или учители за помощ.
      Подгответе презентнация за проекта ви - в PowerPoint или Word or Acrobat - на английски или немски. Използвайте илюстрации, снимки, видео, графики, за да обясните проекта си.
      Ако още нещо не ви е ясно, повече информация ще получите на е-mail адрес:
      [email protected]

    • НОВО: Конкурс за подпомагане на печатни издания по оригинални авторски идеи, свързани с Европейския съюз и предприсъединителния процес на България
      Краен срок: 9 април 2004 г.
      В рамките на конкурса ще бъдат подпомогнати предпечатната подготовка, печата и част от разпространението на вече готови текстове (Предпечат на авторския материал; Предпечат на корицата на изданието; Корекции на предпечатния вариант; Печат на изданието; Популяризиране на изданието; Разпространение на изданието.
      Те трябва да обхващат теми, свързани с подготовката на България за присъединяване към Европейския съюз и да са насочени към целевите групи: Гражданското общество; Представители на малък и среден бизнес; Земеделци; Представители на местните власти; НПО; Учители; Ученици/студенти.
      В конкурса могат да участват и материали, засягащи мисията, развитието и процеса на разширяване на Европейския съюз.

      Конкурсът цели: 1. Да се повиши информираността на българското общество за ЕС и подготовката, която страната трябва да извърши, за да стане член на ЕС; 2. Да подпомогне издаването и популяризирането на книги с оригинални авторски материали за ЕС и България.
      Проектите за издаване на книги по оригинални авторски идеи за ЕС и подготовката на България за членство в ЕС следва да бъдат планирани и осъществени в периода 31 май - 31 юли 2004 г.

      В конкурса за проекти за издаване на книги по оригинални авторски идеи за ЕС и подготовката на България за членство в ЕС могат да участват aвтори или авторски колективи, които са представени от НПО или от учебни заведения.
      Дейността на НПО/учебното заведение да е свързана с подготовката на България за членство в ЕС или развитието на гражданското общество в страната.
      Кандидатите могат да участват само с едно предложение, а авторските колективи - с една организация.
      В конкурса могат да участват само оригинални авторски идеи, които не са получавали финансиране за издаване от друг източник.
      След издаването 30 броя от печатното издание стават собственост на Възложителя.

      Изисквания към изданията:

        А/ Минимален тираж - 500 броя.
        Б/ В изданията трябва да е отбелязана финансовата подкрепа на Програма Фар на Европейския съюз;
        В/ Всяко финансирано издание трябва да бъде предоставено на Консорциума в PDF формат за публикуване в Интернет страницата на Делегацията на Европейската комисия в България.
        Г/ По 2 броя от изданието трябва да бъдат разпространени до 8-те Евро-инфо центъра в България, 6-те европейски документационни центъра, универсалните библиотеки в 28-те областни центъра, както и до 30 други адреса по списък, предоставен от Възложителя.

      След провеждането на конкурса ще бъдат сключени договори за финансиране на 5 проекта за издаване на книги по оригинални авторски идеи за ЕС и подготовката на България за членство в ЕС.

      Максималният бюджет, предвиждан за един проект, е 2 000 евро.

      За начало на подготовката по осъществяването на проекта се счита датата на подписване на договора със "СПАН Консултанс", което се очаква да бъде не по-рано от 27 май 2004 г.
      Крайна дата за приключване на дейностите по проекта е 6 август 2004 г.

      Бюджетът, който трябва да бъде представен във формата от Приложение С, представлява едновременно прогноза за необходимите разходи и максимално възможна сума на общите разходи, които могат да бъдат финансирани по проекта. Допустимите разходи трябва да бъдат действителни и описани достатъчно подробно; общи суми няма да се приемат. В интерес на кандидатите е да подготвят реалистични и икономически ефективни бюджети, без начислена печалба за кандидата.

      За да бъдат признати за финансиране, разходите трябва: да са необходими за осъществяване на дейностите, включени в проекта; тяхното разходване да е съобразено с принципите на доброто финансово управление, по-специално да бъдат спазени изискванията за ефективност на разходите; да са направени от кандидата или неговите партньори в периода на изпълнение на проекта, независимо от момента на възстановяване на разходите; да са действително направени и осчетоводени при кандидата или партньорите, да могат да бъдат проследени и да бъдат подкрепени от оригинални разходооправдателни документи.
      Като се вземат под внимание посочените по-горе условия и условията за сключване на договори, следните типове преки разходи могат да бъдат признати за финансиране: Разходи, произтичащи пряко от изискванията на договора, включително разходите за финансово обслужване (в частност таксите за банковите трансфери и финансови гаранции:

        1.1. Разходи за предпечатна подготовка;
        1.2. Разходи за коректури;
        1.3. Разходи за печат;
        1.4. Разходи за популяризиране на изданието под формата на срещи и информационни материали за медиите и участниците в срещите;
        1.5. Разходи за разпространение на изискваните от Възложителя количества от изданието.

    Кандидатите се задължават да осигурят не по-малко от 10% от бюджета на проекта (под формата на финансови и/или нефинансови средства).

    Собственото нефинансово участие може да бъде осигурено от автора или от ресурсите на организацията, партньорите или на други частни или обществени източници, които не участват в изпълнението на проекта, при условие, че не дублира разходи, които са бюджетирани като финансов принос в бюджета на проекта. Като нефинансово участие се признава дарение в услуги, което:

      - е направено от кандидата или партньорите му;
      - отнася се до конкретния проект и спомага за постигане на целите му;
      - е направено по време на договорената продължителност на проекта.

    Следните разходи се считат за неприемливи: разходи за покриване на задължения и загуби; разходи за покриване на лихви по финансови задължения; разходи, които се финансират по други договори; загуби от курсови разлики; разходи, които са настъпили преди подписването на договора за финансиране с кандидата; данъци, вкл. ДДС, освен в случаите, когато кандидатът или партньорите му не могат да го възстановят и съответните разпоредби оторизират покриването на данъците.

    Допълнителни инструкции за структуриране на бюджета са включени във формуляра от Приложение C: Бюджет на проекта

    Кандидатстващата организация трябва да представи комплект документи, включващ:

      Попълнен формуляр за кандидатстване (във формата от Приложение А);
      Анекс 1: Предложение, съдържащо описание на оригиналната идея, за чието издаване като книга се кандидатства - на български и на английски език;
      Анекс 2: Бюджет на проекта (съгласно предоставения в Приложение C формат);
      Анекс 3: Представяне на кандидатите (информация за дейността и за предишен опит в тематичната област на конкурса);
      Анекс 4: Подписана декларация, следваща стриктно приложения във Формуляра за кандидатстване формат, се представя от Водещия кандидат. Писма за подкрепа се изискват от всички партньори (ако има такива). Писмата за подкрепа имат свободен текст.

    Кандидатурите се подават на български език. Прилагане на резюме на английски език е задължително (формуляр е приложен).
    Формулярът за кандидатстване трябва да бъде представен в печатна форма.
    Не се предвижда процедура за допълнително предоставяне на липсващи документи.
    Приложения и допълнителна информация, предоставени след крайния срок за кандидатстване, НЯМА да бъдат взети под внимание при оценката на кандидатурите. Всички документи за кандидатстване се представят в оригинал и две копия.

    Кандидатурите трябва да бъдат получени в запечатан плик по пощата, куриер или на ръка (документ за получаване ще бъде връчен при регистрацията на документацията) на адреса на изпълнителя на Информационната и комуникационна програма на Делегацията на Европейската комисия в България:
    "СПАН Консултанс"
    бул. "Цар Освободител" 17А
    София 1504
    За конкурса "Подпомагане на печатни издания по оригинални авторски идеи, свързани с ЕС и предприсъединителния процес на България"

    Кандидатури, изпратени по друг начин (факс или електронна поща), или на друг адрес, ще бъдат дисквалифицирани. Крайният срок за подаване на документите за кандидатстване е 9 април 2004 г., 17:00 часа. Всички кандидатури, получени след този срок, няма да бъдат разглеждани, независимо от датата на пощенското клеймо или от факта, че причините за забавянето са извън Кандидата.

    Въпроси, рефериращи към заглавието на конкурса, могат да бъдат изпращани по факс или електронна поща не по-късно от 22 март 2004 г. на следния адрес:
    Факс: 02/9438702
    mailto:[email protected]
    На зададените въпроси ще бъде отговорено не по-късно от 12 дни преди крайния срок за кандидатстване. Отговорите, както и зададените въпроси без идентифициране на питащия, ще бъдат публикувани на Интернет-страницата на Делегацията на ЕК в България.

    Списъкът с класираните проекти се очаква да бъде публикувани към 18 май 2004 г. на http://www.evropa.bg/. Преговорите с кандидатите на първите 5 класирани проекта ще бъдат проведени в периода 18 - 26 май 2004.

    Приложение C: Формат на Автобиография - C6_Prilojenie_C.doc (38.50 KB)

    Приложение В: Формуляр за Бюджет на проекта с инструкции за попълване - C6_Prilojenie_B.xls (31.50 KB)

    Приложение А: Формулярът за кандидатстване с формат на декларация - C6_Prilojenie_A.doc (150.50 KB)

    Критерии за техническа оценка на предложените проекти - kriteri.doc (39.50 KB)

  • НОВО: Подкрепа за гражданското общество и местни инициативи
    Tacis Institution Building Partnership Programme

    Краен срок: 14 април 2004.
    Tacis Institution Building Partnership Programme (IBPP) се стреми да подкрепя развитието на нестопанските организации, местните и регионалните власти в Tacis страните.

  • НОВО: Младеж - Съвместни акции
    European Commission - Directorate-General for Education and Culture

    Краен срок: 12 март 2004 г.
    Съвместни акции дава възможност три различни програми да осъществят съвместни проекти с цел окуражаване на синергията. Програмите са: YOUTH (Младеж); SOCRATES - образование; и LEONARDO da VINCI - професионално образование.Бюджетът е на стойност 4,5 млн. евро.

    Темите са:
    1. Интеграция на хората с увреждания.
    2. Активни граждански инициативи за да направим училищата по-привлекателни и да предпазим децата от ранно напускане на училището.
    2. Обучение за цял живот.

    Съвместни акции са открити за каниддатстване за всяка институция и/или организация от сферата на образованието, обучението и работата с младежи.

    В проектопредложенията трябва да участват поне четири страни, от които минимум две - членки на ЕС. Максималната продължителност на проекта е 2 години.

    По теми 1. и 2. финансирането ще бъде между 200 000 и 300 000 евро. По тема 3 максималната помощ ще бъде 200 000. Проектите следва да се ко-финансират до 75%.

    Могат да кандидатстват организации/институции от:
    - 15 страни-членки на ЕС;
    - страните от ЕЕА: Исландия, Норвегия и Лихтенщайн;
    - присъединяващите се страни: Кипър, Чешка Република, Естония, Унгария, Латвия, Литва, Малта, Полша, Словакия и Словения;
    - страните кандидатки: България и Румъния.
    - Предстои подписването на споразумение за участие и за Турция.

    Повече информация ще намерите в:
    Youth Users' Guide
    Joint Actions - Socrates, Leonardo Da Vinci and Youth programmes. (OJ C 288/09)
    YOUTH Joint Actions (action 4) - Guidelines
    YOUTH Joint Actions - Partner Search Forum

    Контакти:
    DG EAC D.1 - Youth
    DG Education and Culture
    European Commission
    200 rue de la Loi
    B-1049 Brussels
    phone: +32 2 296 200 9
    fax: +32 2 296 73 58
    [email protected]
    europa.eu.int/comm/youth/index_en.html

    Socrates, Leonardo & Youth Technical Assistance Office
    59-61 Rue de Treves
    B-1040 Brussels
    phone: +32 2 233 0111
    fax: +32 2 233 0150
    [email protected]
    www.socleoyouth.be/

  • НОВО: Междукултурни езикови курсове
    Council of Europe, Directorate of Youth and Sport

    Краен срок: 15 март 2004 г.
    Курсовете са за членове на младежки организации, свързани с: Международна младежка НСО, Национален младежки съвет, Национална агениця по програма "Младеж", или член на European Steering Committee of Youth (CDEJ). Кандидатите следва да са високо мотивирани и ангажирани в работата на организацията си и да са на възраст от 18 до 30 години. Избираеми са и кандидати от България.

  • НОВО: Европейска културна фондация
    Краен срок: 15 март 2004 г. (за проекти с начало юли); 15 септември 2004 г. (за проекти с начало декември)
    Програмата има подкрепя проекти в три приоритетни области:
    1. Окуражаване на миждукултурния диалог
    2. Стимулиране на участие чрез изкуства
    3. Укрепване на културния сектор
    България е избираема страна.
    Финансовата подкрепа е в размер на 10 000 - 15 000 евро.
    www.eurocult.org/

  • НОВО: Стаж в Комитета на регионите на ЕС
    Краен срок: 31 март 2004 г. (за стажовете, започващи от 16 септември) и 30 септември 2004 г. (за стажовете, започващи от 16 февруари 2005 г.)
    Кандидатите следва да имат диплома за завършено висше образование или диплома за университетска степен, еквивалентна на завършен пълен курс на обучение от поне три години, или документ, доказващ успешно приключване на поне осем семестъра университетско обучение. Те следва да са държавни или частни служители, които имат университетска степен или са били ангажирани най-малко 3 години в консултативна дейност. Стажантите трябва да са под 30 години. Кандидатите трябва да говорят един от официалните езици на Европейския съюз и да имат добри познания на друг.

  • НОВО: Финансиране на международни младежки дейности
    European Youth Foundation

    Краен срок: 1 април 2004 г. (за проекти, реализирани в първата половина на 2005 г.); 1 октомври 2004 г. (за проекти, реализирани във втората половина на 2005 г.)
    Европейската младежка фондация (ЕМФ) подкрепя дейности на младежки НСО или на мрежи в сферите: образователна, социална, културни и хуманни дейности от европейски характер, дейности, укрупващи мира и сътрудничеството в Европа, разбирателството между младите хора в Европа, особено чрез обмяна на информация, стимулиране на изследвания и развитие.
    ЕМФ подкрепя:
      А. Международни срещи на младежки лидери, вкл. семинари, конференции, работни срещи, лагери и фестивали. ЕМФ покрива две трети от стойността на дейностите.
      Б. Младежки дейности, различни от срещите, като например: изследователски проекти, продукция на информационни и документационни материали относно младежки теми, специализирани публикации, информационни кампании, уеб-страници, CD-ROM. ЕМФ покрива 75% от стойността на дейностите.
      В. Администриране на международни младежки НСО и мрежи.
      Г. Пилотни проекти, които подкрепят приоритетите на Съвета на ЕВропа.
    Кандидатите следва да бъдат или международна младежка организация с клонове в поне четири страни членки на СЕ, или национална младежка организация в сътрудничество с поне три други национални организации от други страни членки. Подкрепа се дава на проекти, в които не повече от една трета от участниците са от една националност, и не повече от едзна четвърт - на възраст над 30 години.

  • НОВО: Обучения и обучителни пътувания до Европейския Парламент
    Краен срок: 1 април 2004 г.

  • НОВО: Младежки обмени
    YOUTH - Youth for Europe

    Краен срок: 1 април 2004 г.
    Младежките обмени на Youth for Europe дават възможност на младите хора да влязат в контакт с други култури. Групи от млади хора между 15 и 25 години от две или повече страни се срещат и дискутират разнообразни теми. Обмените траят от 6 до 21 дни, групите могат да бъдат от 16 до 60 участника. Обмените могат да бъдат на младежки групи от две, три или повече страни. България е избираема страна.
    Младежките обмени на Youth for Europe имат годишно 5 срока за кандидатстване: 1 февруари, 1 април, 1 юни, 1 септември, 1 ноември.
    За проекти с участието на трети страни: 1 февруари, 1 юни, 1 ноември

  • НОВО: Стаж в Европейския център за изучаване на съвременни езици
    Краен срок: 31 март 2004 г.
    Кандидатите трябва да имат завършено висше образование, за предпочитане магистърска степен в областта на информационните технологии, библиотечното дело или езиците. Всички кандидати трябва да владеят няколко западни езика (английски, немски, френски). Стажовете са с продължителност от 3 до 6 месеца. Центърът заплаща на стажантите 304 евро на месец за престоя им и част от пътните разноски. Работната седмица е 38 часа. Стажантите имат право на месечен отпуск от 2 дни.

    Стажантите работят в следните сфери:

      - Уеб сайт на Европейския център за изучаване на съвременни езици : подпомагане на уебмастъра с актуализация на информацията в сайта.
      - Отдел “Организация и планиране”: подпомагане на програмния директор на Центъра; подготовка на документите и практична информация за участниците в дейностите, организирани от ЕЦИМЕ; подготвяне на документите според различните проекти на Средносрочната програма на центъра.
      - Ресурсен център: подпомагане на отговорника в ресурсния център, участие в създаването на новите услуги и продукти на ресурсния център, както и в неговите ежедневни дейности.
    За повече информация:
    ECML European Centre for Modern Languages
    Nikolaiplatz 4
    A - 8020 Graz
    тел.: +43-316 32 35 54
    факс: +43-316-32 35 54 4
    [email protected]
    [email protected]
    www.ecml.at/

    начало >>

  • ПОЛЕЗНИ АДРЕСИ В ИНТЕРНЕТ

    Национална асоциация за прием на студенти
    Пълна и актуална информация за висшите учебни заведения в България. Подаване на кандидат-студентски документи чрез регионалните центрове на асоциацията.

    След дипломата - пак диплома
    За българите като граждани на страна, кандидатка за членство в Европейския съюз, нарастват възможностите не само за специализации по междудържавни спогодби със страни от ЕС, но и за стажове в самите институции на Съюза.
    в. Дневник

    Нова Интернет-страница на Агенцията за приватизация

    Международна асоциация на юристите, работещи в областта на медиите
    Hа среща в Белград на 5-6 март 2004 г. e cъздадена Международна асоциация на юристите, работещи в областта на медиите - Нова организация, която ще защитава свободата на словото в Източна Европа.

    Качеството на живот - основен приоритет за гражданите в разширения Европейски съюз
    Изследването констатира, че за повечето европейци доброто здраве, достатъчният доход и семейството са трите основни фактора, допринасящи за добър живот.

    Международен симпозиум на изследователите в областта на общественото управление, 31 март - 2 април 2004 г., Будапеща, Унгария

    Годишна конференция на NISPAcee, 13 - 15 май 2004 г., Вилнюс, Литва

    Десета Международна конференция “Градски транспорт и околна среда в 21 век”, 10 май 2004 г., Дрезден, Германия

    Указание за практическото приложение на параграф 46 от Преходните и заключителни разпоредби към ЗКПО
    на Интернет-страницата на Министерство на финансите

    Промени в осигуряването на работещите до 5 дни в месеца

    Български форум за здравословни и безопасни работни места

    Международна конференция “Възобновяеми енергии 2004”, Бон, Германия

    Втори брой на Информационен бюлетин на Програма “Достъп до информация”

    Нова страница по въпросите за изменение на климата
    създадена от Мрежата на природозащитните организации в България BlueLink

    Програма Capacity 2015
    на Програмата на ООН за развитие надгражда дейностите на Възможности 21 век, като се стреми да помогне на страните в преход да посрещнат целите за устойчиво развитие по Програма Дневен ред 21 век и Целите за развитие на хилядолетието на местно ниво.

    начало >>

  • НОВИНИ ОТ ОСНОВАТЕЛИТЕ НА ЛОГИН

    Пролетен брой на списанието Local Government Brief: Антикорупцията на кръстопът, 2004

    Този е-седмичник е спонсориран от
    Американската агенция за международно развитие
    и
    Институт Отворено общество - Будапеща

    начало >>