Foundation for Local Government Reform
За децата в неравностойно положение - нова възможност, Читалище Развитие - гр. Пещера

За децата в неравностойно положение - нова възможност

Читалище Развитие - гр. Пещера

Община Пещера

Категория: Социални дейности

Резюме:

Проектът е първият от поредица проекти в социалната сфера, които се реализират на територията на община Пещера от читалище Развитие , насочен към интеграция на децата в неравностойно положение. Обучени са 45 деца, разделени на 3 групи по 15, в три направления: компютърна грамотност, английски език и социална проблематика. Проектът се реализира в рамките на 9 месеца, като трите групи на ротационен принцип преминават през всички обучения.

Предистория:

Идеята за проекта е разработена от читалищното настоятелство, съвместно с държавни и общински институции, имащи отношение към децата от социално слаби семейства в Община Пещера. След проведени консултации с представители на Фондацията за реформа в местното самоуправление (ФРМС), настоятелството се заема с реализиране на идеята, за да се помогне на целевата група - деца в неравностойно положение.

Създава се екип по проекта за подготовка на програмните дейности и цялостната техническа документация, необходими за кандидатстване. Обединените усилия на местно ниво получават финансиране по Програма Подобряване на социалната среда на ФРМС, чрез Фондация Чарлз Стюарт Мот и от 01.10.2004 г. започва практическата реализация на проекта.

Практика:

Подготовката и стартирането на проекта е затруднено от провеждащите се избори за органи на местна власт (2003 г.). Макар и със закъснение, изпълнението на проекта стартира с представянето му пред обществеността чрез местните медии.

Оценявайки социалната значимост на проекта, Община Пещера превежда на читалището целева субсидия на стойност 3440 лв., която е използвана за ремонт на две зали, в които децата да бъдат обучавани. Така Читалище Развитие се сдобива с учебен център, който е добра основа за реализация на други проекти в сферата на образованието.

Критериите за подбор на децата, които ще бъдат включени в проекта са продиктувани от социално-икономическата визия за пещерското семейство. От Дирекция Социално подпомагане е подаден списък само от шест социално слаби семейства, отговарящи на изискванията на чл. 9 от ППЗСП, който регламентира подбора на семействата на социално подпомагане. Екипът по проекта се обръща за съдействие към директорите на училищата в града, които изготвят списъци на ученици без родители, с един родител и ученици от семейства с доходи под социалния минимум.

На възловите места в града, както и в училищата са поставени обяви. В местния печат е направена подробна публикация Читалището ще обучава безплатно бедни деца . Обществеността на града е подробно запозната с проекта чрез кабелните телевизии и радио.

След разяснителната кампания желаещите да се включат в обучителните модули са около 80. Сред тях са подбрани 3 учебни групи от по 15 деца, като се прилагат предварително одобрени критерии. Едната от групите е сформирана изцяло от деца от двете ромски махали в града, като голяма част от децата излизат за първи път от там, за да отидат в читалището, намиращо се в центъра на града. Някои от тях за първи път виждат и компютър. Преценено е, че занятията им в една обща група е по-уместно, тъй като за тях достатъчно голямо предизвикателство представлява излизането от махалата и срещата с деца от другата махала (традиционно двете махали не общуват помежду си и между жителите им съществува напрежение).

На 10.09.2003 г. на конкурсен принцип се извършва подбор на преподавателите по английски език, компютърна грамотност и социална проблематика. Критериите, на които трябва да отговарят преподавателите, са формулирани от комисия: преподавателски опит, необходима квалификация, доказана с документи, както и методика на обучението. С протокол Комисията утвърждава избора. Изготвени са учебни планове за трите курса и по трите модула съобразно възрастовите специфики на групите деца. Необходимите комплекти учебници и тетрадки, както и учебни помагала са закупени след проучване на пазара.

По законоутвърдени методики стартира обучението на трите групи с хорариум от по 150 учебни часа. Децата с интерес посещават различните модули, като месец по-късно все още идват деца с препоръки от учителите си да бъдат включени в групите. Преподавателят по компютърна грамотност сподели, че групата обучаващите се бързо възприемат поставените задачи и с любопитство извършват всички операции и попиват всичко . В групата по английски език оживено се водят диалози и интересът е голям.

Неочаквано за екипа на проекта посещаемостта на заниманията по социалната проблематика е стопроцентова. Оказва се, че децата имат нужда да се говори с тях. Много са въпросите, които се обсъждат. Участниците изказват свои мнения по теми, свързани със социалната изолация, стреса, общуването и различни правни проблеми. В резултат на заниманията децата повишават своето самочувствие и убедеността в собствените възможности. Постоянно се увеличават желаещите особено от страна на децата от ромски произход за включване в проекта.

Проектът приключва с връчване на удостоверенията за преминат курс по трите модула на участниците от кмета на Община Пещера.

Резултати:

- Обучени са 45 деца в неравностойно положение в трите направления: английски език, компютърна грамотност и социална проблематика, което повишава тяхната обща култура, самочувствие и статус.

- Мултиплициращ ефект се получава при ромските деца по отношение на интереса към проекта. Това води до огромен интерес за участие в следващия проект Виж какво мога и аз . Децата усещат интерес и приятелско отношение към тях, което определено им е липсвало. Не по-малко значима е и промяната на нагласите на децата от български произход, участвали в проекта - мнозина от тях са впечатлени от способностите и настойчивостта на ромските деца. Направена е сериозна крачка към отваряне на двата етноса един към друг.

- Засилва се интересът и към работата на читалището като цяло както от страна на гражданството, така и от медиите, които постоянно търсят информация за реализацията на проекта и какви нови инициативи се предвиждат.

- Самият екип на читалището е с ново самочувствие и амбициран да работи колкото се може повече по проекти, защото оценява ефекта от този вид работа.

- Обединяването на усилията на общината, читалището и гражданството довежда до много добри резултати.

За повече информация:

Николай Зайчев
заместник кмет
Община Пещера


Valid XHTML 1.0 Transitional


Разпечатано от сайта на ФРМС - Printed from the FLGR Website.
Сайт, разработен от Нимасистъмс. Developed by Nimasystems.
www.nimasystems.com, +359 896 610 876, [email protected]