Foundation for Local Government Reform
Проект "Да подадем ръка", Народно читалище "Култура" - Кресна

Проект Да подадем ръка
Народно читалище Култура - Кресна Община Кресна

Категория: Социални дейности

Резюме:

С реализацията на проекта се усъвършенства моделът на общуване на гражданите от община Кресна с местната власт. Целева група на проекта са хората в неравностойно положение - безработни, инвалиди, пенсионери, социално слаби. Читалището им предлага нов достъп до услуги и се превръща в посредник в общуването - нещо непознато дотогава в общината.

Предистория:

Наблюденията върху общуването на лицата в неравностойно положение (безработни, инвалиди, пенсионери, социално слаби) с различните общински служби показват струпване на хора и невъзможност да бъдат обслужени бързо в отделните канцеларии. Проучването доказва, че е крайно належащо да се намери начин, който да улесни достъпа на хората до общинските услуги. Читалището като гражданско сдружение има опит в работата с групи и може най-ефективно да се превърне в посредник на това общуване. Екипът на читалището решава, че трябва да търси начин да подаде ръка на тези хора и разработва проект, който да усъвършенства модела на взаимодействие между гражданите и местните институции. Проектът се осъществява в рамките на Програма Подобряване на социална среда на ФРМС, с финансовата подкрепа на Фондация Чарлз Стюарт Мот .

Практика:

Извършен е ремонт и освежаване на помещението, където ще се извършват услугите. Закупено е необходимото оборудване (копирна машина и компютърна система), поставени са рекламни табели, отпечатани са информационни материали, включен е кабелен Интернет. Хората от екипа на проекта са обучени по отношение изискванията на различните общински институции, а координаторът и сътрудникът получават начална компютърна грамотност.

На 1 декември 2003 г. Центърът е официално открит с водосвет и коктейл. Презентации за целите и дейностите по проекта са направени във всички села на общината, както и в Клуба на инвалида в Кресна. Излъчват се постоянно обяви по местната кабелна телевизия и радиовъзела, раздават се специално отпечатаните брошури за услугите в Центъра. За разпространяване на информация за Центъра помагат и партньорите по проекта - Община Кресна, Общинска служба Социално подпомагане , Бюрото по труда, Общинска служба Земеделие и гори , Пощенска станция, Интеройл ООД. Те с готовност насочват гражданите да ползват услугите на Центъра.

По проекта се оформят две основни групи дейности: извършване на административни, консултантски и информационни услуги; и дейности в рамките на учредения Клуб Приемственост . По първата сфера хората получават качествени безплатни услуги (попълване на различни формуляри - молби, декларации; писане на жалби, застъпничество пред общинските служби; копиране; печатане; правни консултации от юрист; информация от Интернет; информация за изискванията и промените на различни нормативни документи, касаещи работата на общинските служби с населението. Такива услуги досега никой не е предлагал на жителите на община Кресна.

По втората основна дейност е поставено началото на приемственост в традициите от региона. Жените от фолклорните групи към читалището учат деца да изпълняват автентични песни, предават им уменията си в приготвянето на коледни пити, украсяването на великденски яйца, изработването на мартеници, учат ги да плетат на една и две куки. Членовете на Клуба участват в концерти по различни поводи. Поставено е началото и на организиране на изложби и конкурси с изделията, приготвени и изработени в Клуба.

Резултати:

Изграден е нов модел на общуване между гражданите и местната власт. Читалището се превръща в посредник на това общуване. Чрез улеснения достъп до административни, консултантски и информационни услуги се подобр ява социалната среда. Повиш ава се самочувствието и увереността на хората в неравностойно положение.

Към основните си дейности читалището прибав я още една, непозната в досегашната му практика. Чрез К луб Приемственост се създа ва нова форма на общуване между пенсионери и деца.

Повиш ава се професионалната квалификация на екипа. От извършените услуги на активното население Центърът получава финансови приходи. Закупената техника и създадената партньорска мрежа осигуряват устойчивост на резултатите.

За повече контакти:

Василка Стоянова,

секретар на НЧ Култура

ул. Македония 100

Кресна 2840

тел.: (07433) 22 08; 0889 64 6483

[email protected]


Valid XHTML 1.0 Transitional


Разпечатано от сайта на ФРМС - Printed from the FLGR Website.
Сайт, разработен от Нимасистъмс. Developed by Nimasystems.
www.nimasystems.com, +359 896 610 876, [email protected]