Foundation for Local Government Reform
Иновационни практики в България
Обмен на иновации за развитие на местното самоуправление
назад

Номинирай
Verification Code
Въведете кода от картинката тук:
Ако не виждате кода добре, натиснете върху картинката, за да видите нов
Предистория

Лицата с увреждания и старите хора в малките градове нямат възможност за достъп до редица информационни услуги - относно пенсионното, здравното и социалното осигуряване, здравните права; общински и социални услуги, голяма част от тях срещат проблеми при попълване на формуляри и подаване на документи за ползване на социални права, не знаят към коя точно институция да се обърнат за конкретните си нужди, което затруднява достъпа им до публични услуги. Голяма част от информацията и услугите се осигуряват от различи държавни и общински институции - общинска администрация, дирекция Социално подпомагане , Дирекция Бюро по труда , здравни заведения, което, от своя страна, изисква допълнителни усилия, време и средства от страна на потребителите при посещенията на всяка от тях. Отговори на въпроси, касаещи здравноосигурителните права и пенсионното осигуряване, можеха да бъдат получени единствено в гр.София в съответните държавни институции. Още по-ограничен е достъпът до информация в по-малките населени места - с. Костенец, с. Пчелин, с. Горна Василица, с. Подгорие, с.Очуша, които са отдалечени от общинския център.

Поради липсата на общинско звено за информация и услуги на гражданите възникна идеята да се изгради независим център извън посочените институции, който да предоставя комплексни информационни и технически услуги във всички сфери на социалното право, и да подпомага представителите на двете целеви групи при контактите с държавните и общински органи.

Практика

В реализирането на проекта в Кл уба на пенсионера и хората с увреждания в Костенец бе оборудвано работно място с една компютърна конфигурация, телефон и връзка с интернет. Като база данни бяха въведени част от необходимите формуляри, предоставени от общинска администрация и дирекция Социално подпомагане , а достъпът до останалите се осъществяваше чрез интернет-връзката от сайтовете на държавните институции, инсталирана беше програма с нормативни актове.

За целите на проекта беше извършен подбор между безработни лица с подходящо висше образование, регистрирани в Бюрото по труда. Проведено беше едномесечно обучение на наетото лице от експерти на Общинска администрация, дирекция Социално подпомагане и представител на териториалното дружеството на инвалидите - Костенец за предоставяне на информационни и социални услуги.

Беше разпространена информационна брошура за възможностите, които предоставя новата услуга.

Направи се проучване и се изготви списък на 20-те най-често търсени услуги от целевата група. Това се оказаха информация относно условията за получаване на свидетелство от ТЕЛК и права на хората с намалена работоспособност, условия за ползване на месечни помощи за отопление, получаване на помощни средства, данъчни облекчения за хора с увреждания, право на рехабилитация и балнеолечение, справки относно социалното и здравното осигуряване на лицата, попълване и комплектоване на документи и др.

Функционирането на центъра започна на в началото на януари 2006 г. и дейността му продължи 5 месеца. За този период бяха обслужени около 230 възрастни хора и хора с увреждания.

В рамките на проекта бяха извършвани средно по 7 посещения месечно в по-малките населени места в общината - кв. Момин проход и селата Костенец, Пчелин, Подгорие, Очуша и Горна Василица, с което беше улеснен достъпът на жителите им до информация и им беше спестено време и средства за посещение на общинския център.

В реализирането на проекта активно участие взеха Община Костенец, Дирекция "Социално подпомагане", Дирекция "Бюро по труда" и ръководствата на клубовете на пенсионера и инвалида в гр. Костенец, Момин проход и с. Костенец, които извършваха и текущ мониторинг за изпълнението на дейността от назначения социо-консултант.

В края на проекта беше проведено анкетно проучване за ползата от проекта и беше внесен доклад - предложение в Общински съвет - Костенец за преминаване на дейностите на центъра на общинска издръжка.

Резултати

1. Беше реализиран пилотен проект, с който се създаде работеща система за предоставяне на комплексни информационни и консултантски услуги за възрастни хора и лица с увреждания и облекчи достъпа им до информация, спести им време и средства.

2. Получили консултации относно социални права - около 230 души. Заведени в регистрационния дневник - 215 души.

3. Повиши се информираността на двете целеви групи относно техните права социални придобивки.

4. Утвърди се нов вид социална услуга на територията на Община Костенец, насочена към двете целеви групи.

5. Осигури се равен достъп на хората в неравностойно положение при контактите с държавните и общински институции, включително на представителите на целевата група в малките населени места -Момин проход, с. Костенец, с. Пчелин и др.

6.Бе поставено началото на преодоляване на информационната изолация на двете целеви групи и по-пълноценно участие в обществения живот от тяхна страна.

7. Създадена временна заетост за 1 лице за 5 месеца; придобити знания и опит на назначения социо-консултант в сферата на предоставянето на социални услуги.

8. Създадена информационна база относно 20-те най-често търсени социални услуги от жителите на Община Костенец, както и с формуляри и образци на документи за ползването на социални права и придобивки.


За повече контакти се обръщайте към

НЧ "Просвета" -Костенец

Ул. "Петър Берон" 2

тел: 07142/20-61, 20-07

Славейко Пеев

Дирекция "Социално подпомагане"

Община Костенец

ул. "Иван Вазов" 2

тел: 07142/23-88, 21-32

Иноватор: Славейко Пеев
Дата на публикация: 19 юли 2006
Номинации: 3
Славейко Пеев

Костенец - 2030
ул. Иван Вазов 2
Tel:07142/23-88, 21-32
Fax:

[Номинирай]

назад

Valid XHTML 1.0 Transitional


Разпечатано от сайта на ФРМС - Printed from the FLGR Website.
Сайт, разработен от Нимасистъмс. Developed by Nimasystems.
www.nimasystems.com, +359 896 610 876, [email protected]