Foundation for Local Government Reform
Иновационни практики в България
Обмен на иновации за развитие на местното самоуправление
Проект "Граждански телефон" иновационни практики и техники
Регионален клуб на БСЧИГП -- Велико Търново
назад

Номинирай
Verification Code
Въведете кода от картинката тук:
Ако не виждате кода добре, натиснете върху картинката, за да видите нов
Предистория

През последното десетилетие използването на информационните технологии нараства с изключително бързи темпове. Естествено е третият сектор да не остане настрана от развиващите се процеси. За да могат неправителствените организации да запазят водещата си роля при утвърждаване на демокрацията и развитието на гражданското общество, те трябва да изяснят според спецификата на работата си какви информационни технологии могат да използват и как да ги използват в ежедневната си работа.
За да бъде "в крак с времето", Регионалният клуб на БСЧИГП - Велико Търново стартира през м. февруари 1997 г. едногодишен проект на тема "Активизиране ролята на регионалните средства за масова информация за граждански контрол и прозрачност в дейността на местните власти и регионални администрации", който става популярен с названието Граждански телефон. Проектът е реализиран с финансовата помощ на Института за устойчиви общности чрез програма "Демократична мрежа".
Практика

Основните цели на проекта са:
-- реализиране на система от иновационни механизми за подобряване взаимодействието между граждани, медии и местни власти при решаване проблемите на населението от Община Велико Търново;
-- образоване на гражданите по отношение на местните проблеми и на техните права и задължения според съществуващото законодателство;
-- участие на гражданите в дейността на местните органи за самоуправление при решаване на обществено-значими проблеми;
-- граждански контрол върху дейността на местните власти и администрации чрез посредничеството на медиите и неправителствените организации;
-- информиране населението на общината за дейностите и спецификата на местните администрации;
-- утвърждаване на обективни и безпристрастни медии чрез прякото им участие в реализацията на проекта;
-- натиск за прозрачност и публичност в дейността на местните власти и администрации.

Основни дейности и техники по реализацията на проекта:
-- Граждански телефон компютъризиран телефон, който записва въпроси, мнения и предложения на гражданите към местните институции. Специално създадена програмна система обработва и класифицира записите и ги насочва към съответните администрации. Обработените обаждания постоянно се актуализират и архивират в базата данни на Общинската информационна мрежа.
-- Социологически проучвания тематично насочени към основни проблеми за решаване в рамките на проекта.
-- Независими журналистически разследвания предоставена е възможност на медиите за собствени независими разследвания по особено актуални проблеми, регистрирани на гражданския телефон.
-- Общинска информационна мрежа телекомуникационна връзка между партньорите по проекта и бази данни с местно значение за ползване от заинтересовани граждани, фирми и организации.
-- Информационни страници оперативна система за информационно обслужване на гражданите по нормативните уредби на съответните администрации.
-- Актуални студиа нова форма на диалог между гражданите и местната администрация, реализирана с посредничеството на медиите. В хода на проекта се оформят три типа студиа образователни, тематични и отговор на зададени по гражданския телефон въпроси. От 1190-те поставени чрез Гражданския телефон въпроса, на 987 са дадени отговори чрез Актуалните студиа и с посредничеството на 8 медии. Проведени са 44 актуални студиа, в които участват ръководители, специалисти и експерти на местната администрация, депутати, съдии и други обществено значими личности. Студиата се утвърждават като необходими и значими събития в обществено-политическия живот на града.
-- Карта на проблемите графично обобщено изразяване основните проблеми на града.
-- Реклама на проекта рекламна стратегия, включваща различни средства за медийна изява и популяризиране на проекта.
-- Медийна изява на проекта системно отразяване от медиите чрез разнообразни средства и форми на цялостното развитие и реализация на дейностите по проекта.
Резултати

В резултат на всички действия по проекта е създадена пилотна система за затваряне на веригата "поставяне на проблемите - вземане на решения по изпълнението им - публичност на отговорите, решенията и действията - граждански контрол върху изпълнението им".
Решени са значими проблеми и въпроси, поставени от гражданите в следните области:
-- разпределение на помощите от Европейския съюз;
-- отстраняване на пропуски и нарушения в работата на местната администрация;
-- опазване на реда и законността в общината;
-- решаване на комунално-битови проблеми чистота, осветление, транспорт, комуникации, отопление и др. за подобряване облика на града.
Чрез осъществените по проекта дейности се дава възможност на гражданството на Велико Търново да участва в обсъждането и решаването на проблемите на града. За целта се привлича широк кръг от местния елит. В реализацията на проекта участват като партньори всички местни медии, които отразяват дейностите, отделяйки десетки часове безвъзмездно ефирно и телевизионно време и постоянно присъствие по страниците на вестниците. Подобрява се отговорността и ефективността на вземаните от местните власти решения.
Иноватор: Христо Русанов
Дата на публикация: 06 юли 1999
Номинации: 7
Христо Русанов
Ръководител проект
Велико Търново - 5000
ул. "Христо Ботев" 19
Tel:062/63 38 65
Fax:062/63 38 20

[Номинирай]

назад

Valid XHTML 1.0 Transitional


Разпечатано от сайта на ФРМС - Printed from the FLGR Website.
Сайт, разработен от Нимасистъмс. Developed by Nimasystems.
www.nimasystems.com, +359 896 610 876, [email protected]