Foundation for Local Government Reform
Иновационни практики в България
Обмен на иновации за развитие на местното самоуправление
назад

Номинирай
Verification Code
Въведете кода от картинката тук:
Ако не виждате кода добре, натиснете върху картинката, за да видите нов
Предистория

Злокачествените заболявания са от изключителна социална значимост и са втората по значимост причина за смъртността в България. През последните двадесет години броят на новозаболелите от рак се е удвоил. Това поставя онкоболните в една от най-рисковите групи на населението. Най-честата причина за смърт от онкологични заболявания са ракът на белия дроб и на гърдата, следвани от рак на шийката на матката, рак на простата и рак на дебело и на право черво. Това се дължи предимно на факта, че заболяванията се диагностицират късно, когато лечението им е изключително трудно или невъзможно. Броят на първично трайно увредени лица над 16 годишна възраст поради злокачествени новообразувания. От трайно увредените по повод онкологично заболяване, най-голям дял (55%) имат лицата със загубена над 90% работоспособност. Следват тези, със загубена работоспособност от 90 до 70%, чийто дял е около 40%. Ракът в различните му форми е заболяване с най-големи икономически вложения и загуби. Един от основните и с вече доказана ефективност подход е този за по-ранно откриване на заболелите. В настоящия проект ние предлагаме онкологичните диспансери, в които развиваме своята социална и здравна програма да разширят информационната си кампания, за да обхванат колкото се може повече граждани и да предовтравят или разкрият възможности за наличие на рак в значителен процент от населението в градовете София, Пловдив и Бургас.

Практика

В рамките на проекта в трите онкологични диспансери в София, Пловдив и Бургас бяха разкрити три центъра за подкрепа на пациенти с рак и техните близки. Това е нова за България дейност, която има силно отражение върху няколко общности: пациентската, професионалната (на медиците в системата на диспансерите), както и специализираната общинска администрация.

Създаването на трите консултативни центъра в диалога лекар – пациент постави фокуса върху правото на пациента на емоционална грижа и закрила, както и хуманно отношение към проблема на пациента, който освен здравословен, е и много разтърсващ емоционално. В трите центъра бяха назначени социален работник и психолог, които са последователи на три похвата за консултиране и подкрепа на пациенти с рак: клиент-центрирана терапия, групова терапия и активно социално информиране и консултиране.

Изключително ценна практика на проекта е овластяването на пациентите да помагат на други пациенти. След като обучихме пациенти в ремисия, те започнаха на доброволен принцип да помагат на други пациенти, за които сблъсъкът с рака и болниците е нов и непознат. Само емоционалната грижа от човек, преминал през заболяването, може да насърчи друг да се справи с това. Към екипите от социалния работник и психолога в консултативните центрове бяха назначени и пациенти, които получаваха възнаграждение за това да сътрудничат на психолога и социалния работник в предоставянето на подкрепа към пациентите в риск.

В рамките на проекта бяха проведени поредица от обучения на специалисти, които помагат на хора с рак. Обученията помогнаха на лекарите и медицинските сестри да приемат по различен от обичайния, медицински поглед, пациентите с рак. Нововъведение е и консултирането по скайп, както и даването на практически съвети през цялото денонощие.

Изключително позитивна практика е и създаването на екип от доброволци, социален работник и пациент, които посещаваха домовете на умиращи от рак хора и техните близки. След смъртта на пациентите много от роднините продължаваха да получават психологическа помощ в центровете в трите града.

Най-положителна практика, която проектът произведе, е създаването на стандарт, който за първи път описва реално как може психологическото консултиране, терапията и социалното информиране и подкрепа, да се предоставят на пациенти с рак, в рамките на лечебното заведение. Стандартът постави на правилното място специалисти, които не са медици, редом до лекарите и сестрите, които да се грижат за емоционалното здраве на пациентите и техните близки, но и за съблюдаването на техните права. Стандартът за разкриването на Консултативен център за лица с онкологични заболявания е иновативна национална практика. Благодарение на неговото разписване, както и на провеждането на допитване за нарушените права на пациентите, както и на правния анализ за това какво регламентират законите за хората с рак, в края на проекта АПОЗ, а и националните власти, разполагат с разписан механизъм как да предоставят реална, немедицинска грижа в общността за страдащите от рак.

Резултати

-         В рамките на проекта за първи път в страната се предоставя комплекс от социални услуги за хора с рак и техните близки.

-         В рамките на проекта за първи път в страната се разписва стандарт за немедицинска грижа за пациенти с рак в общността.

-         В рамките на проекта за първи път хора с рак с много нисък социален статус, а и техните близки имат достъп до високоспециализирана и високоплатена помощ, безплатно.

-         291 пациенти и техни близки получиха безплатно психологическо консултиране в София, Пловдив и Бургас от 3 назначени психолози в трите диспансера.

-         Предоставени са 2192 часа дежурства на 3 психолози в 3 диспансера.

-         Предоставени са 196 часа мобилни психологически услуги от 3 социални работници.

-         Проведени 312 сесии с близки на пациенти – психологическо консултиране и социално информиране и подкрепа.

-         Създадени са 7 групи за самопомощ и споделяне, както и терапия (в три града), в които са включени 61 пациенти с рак. Групите са проведени в 448 часа.

-         40 обучени пациенти в два модула – "Права на пациента" и "Помагащо поведение". 20 от тях са доброволци и помагат на нови за системата пациенти.

-         46 медицински лица са обучени в един модул за създаване на правилно разбиране за болестта и за по-етично отношение към пациентите. В следствие на това медиците имат подобрени умения за подкрепа и некризисно консултиране.

-         Формирана и работеща мобилна група от 20 пациенти в ремисия, които са предоставили 1593 часа доброволен труд в на 144 новорегистрирани пациенти с рак.

-         Създаден с широко участие на професионалисти и пациенти единен стандарт за социални услуги в общността за онкоболни пациенти.

-         Отпечатан Наръчник за правата на пациента с рак в тираж 1000 бр. Наръчникът е единствен в страната, който подробно описва всяка стъпка и всеки казус, с който може да се сблъска пациента с рак.

-         Организирана конференция с 109 участници, на която е представен стандарта, модела на работа, опита от проекта, както и резултатите.

-         Проведена 1 пресконференция, осигурени 50 публикации.

-         Осигурена възможност на 80 пациенти да ползват безплатна скайп консултация, както и покриване на 8-часова телефонна линия за пациенти.

-         В края на проекта Министерството на здравеопазването подготвя наредба за въвеждането на Стандарта, разписан по проекта, като задължителен за страната.

 

Контактна информация

Евгения Адърска

АПОЗ и приятели

1000, София, бул."Васил Левски" 54, ет. 1

тел.: 02 981 10 91

GSM: 0889 490 089

зелен телефон: 0800 11 202

[email protected]

www.apoz.eu

Иноватор: ros
Дата на публикация: 02 юни 2011
Номинации: 3
ros

-

Tel:
Fax:

[Номинирай]

назад

Valid XHTML 1.0 Transitional


Разпечатано от сайта на ФРМС - Printed from the FLGR Website.
Сайт, разработен от Нимасистъмс. Developed by Nimasystems.
www.nimasystems.com, +359 896 610 876, [email protected]