Foundation for Local Government Reform
Иновационни практики в България
Обмен на иновации за развитие на местното самоуправление
назад

Номинирай
Verification Code
Въведете кода от картинката тук:
Ако не виждате кода добре, натиснете върху картинката, за да видите нов
Предистория

Този проект възникна от идеята на Столична община да се развиват ефективни социални услуги за деца в образователните институции на София. Тази идея бе пряко свързана с разработената Програма за благосъстоянието на децата на Столична община за 2008-2009 г. Задачата на тази програма бе да дефинира приоритетите и целите за благосъстоянието на децата в София. В търсене на начини за практическа реализация на програмата и по личната инициатива на заместник кметовете на Столична община по образование и социални дейности, бяха поканени двете организации /Фонд за превенция на престъпността - ИГА и Център за приобщаващо образование/ да разработят пилотен проект за едно столично училище. Първоначално бяха посетени 6 училища, от които беше избрано 67-мо СОУ „Васил Левски” заради възможността за обособяване на отделни помещения за създаване на социален център. Освен това училището бе избрано и поради редица съществуващи сериозни проблеми: големия брой деца с асоциално поведение; социалната и образователната интеграция на децата и учениците от етническите малцинства, както и на децата със специални образователни потребности; ранното отпадане от училище.

При разработването на проекта екипите на партньорите се обединиха около проблема с тъй наречения „път към противоправното поведение”, който най-често започва с трудности по време на учебния процес,  преминава през понижено самочувствие, девиации в поведението и отпадане от училище, като неминуемо завършва с противоправни прояви. Деца, които изпитват трудности да научават (напр. дислексия, която е най-често срещаната причина за подобни смущения) са в много голям риск от попадане в този цикъл, заради специфичните затруднения, които изпитват в учебния процес.

Практика

Основната цел на проекта бе създаване на интегриран подход в превенцията на детското асоциално поведение чрез внедряване на комплекс от интервенции, предназначени в един ранен етап да идентифицират и елиминират основни фактори за развитието на такова поведение и да рехабилитират деца с вече проявени девиации.

Основните етапи при реализацията на тази цел бяха:

-            Първо бе разработена „рамка за предоставяне на услуги”, в която бе ясно показан процеса на включване на даден случай към дейностите по проекта;

-            За ранната идентификацията на специални образователни потребности, девиации и  асоциално поведение при подрастващите бе създаден общ скриниращ  инструмент „Какво е твоето мнение”. Инструментът не е специализиран, което означава, че може да се прилага от неспециалисти. Скрининговият инструмент е под формата на въпросник и е ориентиран към възможните отклонения, но не е прецизен. С него се целеше предварителния подбор или разслояване на извадката, която послужи за набиране на обектите, носители на определени признаци. Далите „положителни резултати” бяха подложени на прецизно изследване от страна на специалисти.

-            За прецизно изследване бе адаптиран инструментът „СИОР Предварителен”. Той се базира на „Структуриран инструмента за оценка на риска” (СИОР), 2007 година, ISBN 978-954-9492-08-8, издание на Фонд за превенция на престъпността – ИГА. Инструментът представлява специализирано средство за оценка на риска от извършване на първоначално правонарушение като включва и елементи търсещи нарушения в способността за учене и комуникативни нарушения на развитието;

-            Бяха привлечени и обучени специалисти за работа по пакета от услуги. В част от обученията бяха включени и учители, което осигури съдействие и подкрепа от страна на училището;

-            След подготовката се премина към първоначална оценка – скриниране с горепосочения инструмент на част от учениците в училище и последваща оценка със СИОР-предварителен.  Така специалистите получиха ясна представа от моментното състояние на интервюираните деца и съответно нуждата от по-нататъшни услуги;

-            Следващият етап на дейностите по проекта бяха свързани с насочването в една от следните услуги:

o      Социално консултиране и посредничество - най-леката форма на консултации. Подпомага детето за справяне с ежедневната си среда (семейство, училище, квартал), с лични и външни фактори, водещи до девиантно поведение и опасност от отпадане от училище.;

o      Логопедично консултиране – включва логопедична оценка, образователна и социална подкрепа на децата;

o      Семейна консултация;

o      Психологическо консултиране с насоченост девиантно поведение и/или затруднения в обучението;

o      Правно консултиране -  предизвика особен интерес сред децата. Обхвана основни аспекти на Българското законодателство.

-            Прилагане на превантивната програма „Аз се уча да избирам” по тетрадка „Да се предпазим от дрогата и насилието”, издание на Фонд ИГА. Програмата е предназначена за превенция на насилието и употребата на наркотични вещества, повишава информираността за вредните последици от използването на наркотични вещества, позитивното повлияване на нагласите за предотвратяване употребата и формиране на зряло и отговорно поведение у децата и юношите;

-            Провеждане на мониторинг и супервизия от експерти на двете организации.

Основен елемент от реализацията на проекта бе разработването на специализиран софтуер „Оценка и управление на случаи”, в който е интегриран целия модел и който подпомага документирането на дейностите и резултатите от оценката, планирането, управлението и супервизията на случаи. При разработването на софтуера се отчитат всички необходими изисквания за запазване конфиденциалността на личните данни и личната информация на клиентите съобразно действащото законодателство.

 

Резултати
  • Разработен модел за предоставяне на специализирани социални услуги на деца в едно училище,  който представлява интегриран подход в превенцията на детското асоциално поведение;
  • Обучени 14 специалисти за прилагане модела;
  • Обособено и оборудвано помещение за реализация на проекта, подбран персонал, проведени 7 обучения за внедряване на методиките;
  • Разработен и внедрен в практиката софтуерен продукт „Оценка и управление на случаи”;
  • 130 деца обхванати от предоставените комплексни и индивидуални терапевтични, образователни и обучителни програми, групови програми и дейности, информация и консултации в рамките на проекта (120 деца скринирани с инструмент „Какво е твоето мнение”; 50 деца с оценка „СИОР Предварителен”; 98 Социални консултации с 48 деца; Логопедични консултации с 6 деца; Психологически консултации с 28 деца; Правни консултации с 40 деца; Семейни консултации с 10 семейства)

 

Контактна информация

Марина Манолчева, председател на УС

4400 Пазарджик, бул. „Ал. Стамболийски” 8

тел.: 034  44 23 89

office@iga-bg.org

Иноватор: ros
Дата на публикация: 02 юни 2011
Номинации: 1
ros

-

Tel:
Fax:

[Номинирай]

назад

Valid XHTML 1.0 Transitional


Разпечатано от сайта на ФРМС - Printed from the FLGR Website.
Сайт, разработен от Нимасистъмс. Developed by Nimasystems.
www.nimasystems.com, +359 896 610 876, [email protected]