Foundation for Local Government Reform
Иновационни практики в България
Обмен на иновации за развитие на местното самоуправление
назад

Номинирай
Verification Code
Въведете кода от картинката тук:
Ако не виждате кода добре, натиснете върху картинката, за да видите нов
Предистория

Задачи на проекта

- Проучване на интересите и потребностите и представяне на етно-културните различия в област Хасково.

- Привличане и задържане на децата в училище чрез включването им в разнообразни дейности, осигуряващи възможности на всеки ученик, независимо от етническия му произход, да се чувства ангажиран и значим.

- Създаване на действащи клубове в община Хасково. Планиране и осъществяване на дейности на клубовете съобразно интересите и потребностите в съответната общност:

>> театър - пресъздаване на културните различия чрез методите на драматизацията;

>> изобразително и приложно изкуство – изследване и пресъздаване на художествени произведения и предмети от бита на различните етноси;

>> етнографска и проучвателна дейност опознаване и изследване на многообразието на фолклора - приказки, легенди, обичаи, носии и други характеристики.

>> Провеждане на Кръгла маса: „ Социализация чрез извънкласни занимания”

- дебати, спорт, фолклор, театър, изобразително и приложно изкуство, етнографска работилница.

- Изработване на христоматия „Богатството на етносите”. Представяне пред обществеността.

Практика

Въз основа на проучените интереси на целевата група ръководителите на клубовете създадоха клубове за социализация на млади хора от етническите малцинства към ОП „Младежки център” – Хасково. В проекта се включиха 142 ученици от училища на територията на община Хасково.

В клуба по изкуства на етносите бяха записани 38 участници; в клуба по фолклорни танци на етносите - 22; в клуба по хип-хоп - 20; в клуб „Дебати” – 20 ; в клуба по вокално пеене – 21; в клуба по футбол – 21.

Дейността си клубовете осъществяваха в помещения, намиращи се в базата, стопанисвана от ОП „Младежки център” – Хасково, както и в следните училища – ОУ „Шандор Петьофи” – Хасково и СОУ „Св. Паисий Хилендарски” – Хасково.

Пряко участие в проекта взеха над 250 деца - участници в провежданите турнири, изложби, концерти, дебати.

Непреките участници – деца, ученици, родители, самодейци, представители на по – широката общественост от област Хасково, бяха над 800.

Изработени бяха 150 експоната, които бяха представени на две изложби, подредени на 16.04.2009 г. и на 22.05.2009 г. във фоайето на ОП „Младежки център” – Хасково. Бяха представени произведения на ученици от над 10 училища.

С участието на 16 деца бяха подготвени драматизации на фолклорни приказки на различните етноси. Драматизациите бяха представени като състезание „Познавате ли приказките на етносите”, проведено на 22.05.2009 г. в ОП „Младежки център” - Хасково под надслов: „Приказна феерия”. Драматизацията на приказките на етносите бяха представени от участниците в клуба и пред децата от ДДЛРГ „Надежда” - Хасково на 01.06.2009 г.

Участниците в клуба за възстановка на традиционни обичаи демонстрираха народен обичай пред своите връстници от различни училища.

Поради големия интерес от страна на учениците към дейността в групите на клуба по изкуства на етносите и творческите им умения бяха изработени много интересни и красиви атрибути, сувенири, предмети и реквизит, свързани с традиционни празници на етносите. Художествено бяха пресъздадени културни образци, представляващи етнокултурното богатство на нашия регион. Участниците опознаха многообразието на нашия фолклор и претвориха културните различия чрез методите на драматизацията. Чрез методите на изкуството работихме и за социализация на учениците от етническите малцинства, за възпитанието им в дух на толерантност, приемане на различията чрез средствата на изкуството.

В Клуба по фолклорни танци на етносите най-напред децата усвоиха елементарни музикални и танцови движения за добиване на основна двигателна култура. След това бяха разучени танцови движения и комбинации, от които бяха създадени сценични танци. Така се постигна цялостна сценична интерпретация на произведенията “Малко дете хубаво”, “Тракийска ръченица”, “Цигански предсватбен танц”.

В клуба по хип-хоп се включиха 20 ученици от 6 хасковски училища. Те се представиха отлично на фестивалите, в които взеха участие.

Заниманията в клуба по пеене се провеждаха 2 пъти седмично по 2 часа. Поради затруднения с владеенето и усвояването на различните езици в песните, се провеждаха занимания за усвояването на езика. След разучаване на песните се преминаваше към изпълнението им със съпровод. Накрая се включваха и характерни за всеки етнос движения, съобразно характера и съдържанието на песните.

При работата в Клуба по футбол бяха постигнати добри резултати в спортно-техническата подготовка на участниците. Поради голямата мотивация на учениците към дейността в някои от тях постигнаха забележително развитие и във физическо и във тактическо отношение. В съответствие с възрастта и възможностите на участниците беше работено професионално върху физическите качества на младите футболисти, върху футболните им технически умения и отчасти върху тактическата им подготовка. Чрез спортната методика се усъвършенства талантът им в областта на футбола и отношението им на толерантност към етническите и социалните различия.

На Ученически спортен комплекс „Юнак” – Хасково бе проведен футболен турнир с участието на отбери от 4 училища – ОУ „Никола Вапцаров” – Хасково, НУ „Г. С. Раковски” – Хасково, ОУ „Шандор Петьофи” – Хасково и СОУ „Св. Паисий Хилендарски” – Хасково.

Участниците в клуба по дебати усвоиха основните правила при водене на състезателен дебат във формат „Карл Попър”. Усвоиха основните умения за събиране на доказателства и статистика в подкрепа на своята теза, както и начините за опровержение на противниковата. На 22.06.2009 г. в ОП „Младежки център” – Хасково се проведе състезание по дебати на тема „Толерантността” с участието на представители на клуба по дебати, ученици от СОУ „Св. Паисий Хилендарски” – Хасково, ПГЛП „Райна Княгиня” – Хасково и младежи доброволци от ОП „Младежки център” – Хасково. Участниците първоначално изказаха мнение за това какво е толерантността и се откроиха тези, върху които се дебатираше. Отборите защитаваха две тези по темата – „На всяка цена трябва да бъдем толерантни към различията в етническото, половото, физическото и социалното положение” и „Не трябва да бъдем толерантни към прояви на агресия и насилие, независимо от социалния статус на хората.”

Трудности при осъществяването на проекта:

-         Липсата на навици у децата за организация на времето и бързата загуба на концентрация върху дейността.

-         Слабото владеене на български език, което затруднява концентрацията.

-         Променливите желания на обучаемите.

-         Непостоянството.

 

Резултати

Проектът:

-         създаде на модел за извънкласни и извънучилищни дейности, целящи успешна социализация на децата и учениците и младите хора от етническите малцинства, обучавани в етнически смесени учебни заведения от област Хасково.

-         Постигна възпитаване на младите хора от област Хасково в дух на толерантност, приемане на различията чрез средствата на изкуството и спорта.

-         популяризира на дейностите в Хасковска област сред децата и младите хора и обществеността.

-         разви нови форми на извънкласни и извънучилищни дейности, насочени към представяне на етно-културното богатство на областта.

Създадените клубове за социализация на млади хора от етническите малцинства от Община Хасково и тяхната дейност допринесе за възпитаване на младите хора от област Хасково в дух на толерантност, приемане на различията чрез средствата на изкуството и спорта и за популяризиране на културното многообразие сред децата и младите хора.

Устойчивост

-         Дейностите в клубовете дадоха възможност за изява на творческите способности на децата и задоволяване на техните потребности.

-         Проектът предостави условия на всеки ученик, независимо от етническия му произход, да се чувства ангажиран и значим, да твори и се развива.

-         Той създаде потребност у децата от опознаване на нови светове, нови хора и нови култури, което вярваме, че ще продължи и след приключване на проекта.

-         Децата са мотивирани и те ще продължат да инициират дейности, насочени към богатството на различните етноси, изкуството и спорта.

Прикачени файлове:
Hristomatia_Bogatstvoto_na_etnosite.pdf
Иноватор: ros
Дата на публикация: 30 май 2013
Номинации: 1
ros

-

Tel:
Fax:

[Номинирай]

назад

Valid XHTML 1.0 Transitional


Разпечатано от сайта на ФРМС - Printed from the FLGR Website.
Сайт, разработен от Нимасистъмс. Developed by Nimasystems.
www.nimasystems.com, +359 896 610 876, [email protected]