Foundation for Local Government Reform
Иновационни практики в България
Обмен на иновации за развитие на местното самоуправление
Виж какво мога и аз
Община Пещера
назад

Номинирай
Verification Code
Въведете кода от картинката тук:
Ако не виждате кода добре, натиснете върху картинката, за да видите нов
Предистория

Проектът "Виж какво мога и аз" е втори по ред за читалище "Развитие", работещ за подобряване на социалната среда. Идеята за реализацията му е инициатива на читалищното настоятелство и Община Пещера, подкрепенo от учители и представители на ромската общност. Създаден бе екип по проекта за подготовка на програмните дейности и цялостната техническа документация. Обединените усилия на местно ниво получиха финансовата подкрепа на ФРМС, чрез фондация "Чарлз Стюарт Мот" и от януари 2004 г. започна практическата реализация на проекта.

Практика

Практическата реализация на подобен проект изисква общи усилия за разработване и изпълнение; мобилизиране на сили, енергия и ресурси; потенциала на институциите, имащи отношение; равнопоставеност на участниците.

Проектът цели преодоляване на проблемите на децата билингви по един доста забавен начин - чрез музиката, песните и танца.

Първият проект на читалище "Развитие" (възможност за извънкласно обучение за деца в неравностойно положение) има мултиплициращ ефект върху ромските деца и доведе до огромен интерес за участие и в проекта "Виж какво мога и аз".

Изпълнението на проекта стартира през месец януари със среща на екипа с директорите на учебните заведения, в които се учат деца от двата ромски квартала на гр. Пещера. Те приветстваха идеята на проекта и оказаха пълно съдействие при формирането на групите. Сформираха се две групи, като в началото бяха привлечени да участват 36 шест деца, но скоро броят им надхвърли 60. Ръководителите Елена Баринска и Павел Куцев провеждаха с тях репетиции два пъти седмично по два часа.

Според ръководителите на този етап основен проблем е преодоляването на езиковата бариера. С удоволствие те споделяха, че проектът наистина постига целите си: децата с нетърпение идват на училище, по време на репетициите в непринудена атмосфера учат български думи, като онези, които знаят по-добре български, служат като преводачи . И двамата преподаватели истински се възхищаваха на талантливите деца и с цялото си сърце се посветиха на занятията с тях, макар работата с деца на 5-6 години изисква специфични умения от педагозите. В края на месец март групите подготвиха един български и един цигански танц, наред с българските народни песни пеят и на ромски за шарената каручка, а българите - преподаватели, директори - припяват с тях.

При реализацията на проекта много положителни емоции донесоха подготовката и изработването на сценичните костюми. Наситени с много колорит, осем фолклорно стилизирани роклички за момиченцата и осем костюмчета за момчетата радват децата от едното училище. Ромските рокли на цветя и с волани (14 броя) и мъжки костюмчета (8 брой) за сценичвните изяви на децата от другото училище. Закупени бяха и необходимите аксесоари -професионални дайрета, обувки и цвички.

Първите изяви на децата отбелязаха празниците Посрещане на Баба Марта и Първа пролет .

На пролетния празник малките ромчета зарадваха своите съученици и преподаватели с певческите си и танцови умения. И сякаш за да оправдаят мотото виж какво мога и аз , групата на певците изигра българско хоро, а танцьорите изпяха песничка за пролетта.

Преподавателите продължиха да търсят танци и песни от ромския и българския фолклор, които да бъдат достъпни за малките ромчета. Трудностите, с които започнаха своята работа, отстъпваха, победени от професионализма на двамата ръководители и огромното желание на децата да бъдат добри певци и танцьори.

На 30 април се проведе първото представяне на групите пред истинска публика. Присъстваха граждани, учители, журналисти, представители на общинска администрация.

На 11 май групите изнесоха концерт пред своите съученици, учители и родители в двете училища.

Проектът донесе положителен заряд не само за преките участници, но и за техните съученици. Според преподавателите, за да не пропуснат репетиция, децата не са отсъствали и от училище. Всички станали по-отговорни и концентрирани.

На 21 май вече с по-голям опит и самочувствие групите взеха участие в празника на буквите в двете училища.

На 24 май групите участваха в концерта, посветен на Празника на българската просвета и култура, изнесен на централния площад на града пред цялата общественост.

На 30 май групите участваха в патронните празници на училищата си.

На 1 юни след участието в концерта, посветен на празника на детето, децата бяха приятно изненадани за пореден път. Те получиха от ръководителите си футболни топки и плюшени играчки.

На 16 юни групите изнесоха заключителния си концерт по повод празниците на ромската култура.

Със снимките от всички инициативи по проекта ще се оформи фотоалбум, като доказателство, че се сбъдват мечтите на тези, които работят докато мечтаят.

С това считаме, че постигнахме основната цел, която си бяхме поставили, а именно: изградена стабилна основа за интеграцията на децата роми в училищната среда и обществото като цяло.

Резултати

- Успешно адаптиране на най-малките към училищната среда и преодолени проблеми на децата билингви.

- Повишена мотивация у децата и техните родители да посещават училище.

- Създаден траен интерес към българския и ромския фолклор и традиции.

- Децата в групите се превърнаха в положителен модел за съучениците си.

- Обединяването на усилията на общината, нестопанската организация и гражданството осъществиха баланс между нужди и интереси. Увеличени са възможностите, изборът и надеждата за всички.

Иноватор: Златка Гемиева
Дата на публикация: 05 септември 2004
Номинации: 11
Златка Гемиева
координатор проект
Пещера - 4550
ул. Дойранска епопея 17
Tel:(0350) 22 03, 22 07
Fax:(0350) 21 01

[Номинирай]

назад

Valid XHTML 1.0 Transitional


Разпечатано от сайта на ФРМС - Printed from the FLGR Website.
Сайт, разработен от Нимасистъмс. Developed by Nimasystems.
www.nimasystems.com, +359 896 610 876, [email protected]