Foundation for Local Government Reform
Иновационни практики в България
Обмен на иновации за развитие на местното самоуправление
назад

Номинирай
Verification Code
Въведете кода от картинката тук:
Ако не виждате кода добре, натиснете върху картинката, за да видите нов
Предистория

Започването на стопанска дейност в България е дълъг и сложен процес. Като начало предприемачът трябва да регистрира фирмата си в съда, в Националния статистически институт, Националния осигурителен институт и Данъчна служба. С получаването обаче на всички идентификационни номера не свършват ангажиментите на предприемача към различни институции. За да стартира дейността си, той трябва да се сдобие и с редица лицензи и разрешения, да се регистрира в още няколко институции в зависимост от вида на стопанската дейност, която ще упражнява. В това дълго чукане от врата на врата българският предприемач е принуден сам да търси информация за административните изисквания. Това отнема много време, а често информацията, която получава е доста противоречива. Тези проблеми, съпътстващи частната инициатива, пораждат идеята в открития преди няколко години в Община Разград Фронт-офис да бъде изградено Гише на предприемача.

Практика

По проект Информационно гише на предприемача на Британския Ноу-Хау Фонд в началото на април тази година в Община Разград бе разкрито Информационно гише на предприемача. Целта на проекта е преодоляване на административните бариери пред бизнеса и улесняването на предприемачите при започване и извършване на стопанска дейност чрез предоставяне на бърза и точна информация за нормативните изисквания. За да стартира тази нова услуга за бизнеса, е изготвена информационна система, в която са включени всички процедури, касаещи малкия и средния бизнес, които се извършват от общината. Информацията, предлагана на гишето, обхваща два аспекта във взаимоотношенията между бизнеса и администрацията регистрирането на стопански субекти и издаването на различни документи, необходими за извършване на съответната стопанска дейност. Новата услуга дава възможност на представителите на бизнеса на едно място да получат информация за:

- стъпките в процеса на регистриране на стопанския субект;

- стъпките при наемане, строеж и преустройство на помещения;

- стъпките при издаване на разрешения и лицензи на местно ниво;

- таксите за регистрация, лиценз или други необходими документи;

- времето, което е необходимо за извършване на съответната услуга;

- формулярите, които трябва да бъдат попълнени за започване на процедурата за всеки вид услуга;

- регулативните режими на централно ниво.

Информационната система, обслужваща работата на гишето, обхваща три направления:

- Обща фирмена информация;

- Разкриване на нов стопански обект- строителство и преустройство;

- Лицензионни, разрешителни и регистрационни режими за специфични видове стопански дейности.

Системата включва подробно описание на етапите на изпълнение на процедурите, необходимите документи, срокове, както и пълна информация за работно време и адрес на всички останали институции, имащи отношение към извършването на съответната услуга. Наред със съдържанието на информационната система, при проявен интерес на бизнесмените се предоставя информация за текущи и предстоящи проекти, финансирани от правителството или от международни донори.

След откриване на гишето е създадена система за наблюдение на услугата, която включва анкетиране на клиентите с цел установяване на клиентските профили, интервюта със служителите и проследяване на някои индикатори на макро ниво за определяне ефективността от услугата.

Резултати

подобрено качество на административното обслужване;

добър модел на партньорство между институциите и оптимизиране на местните ресурси;

намалени разходи за бизнеса за спазване на административните изисквания;

съкращаване на времето за издаване на лицензи и за регистриране;

прозрачност в работата с бизнеса - разполагайки с точна информация, предприемачите могат да търсят правата си и да изискват да ги обслужват съгласно законовите изисквания;

по-добри условия за икономическо развитие и насърчаване на предприемаческия дух;

Иноватор: Юлиян Данаилов
Дата на публикация: 02 януари 2005
Номинации: 3
Юлиян Данаилов
Началник отдел "Информационни технологии"
Разград - 7200
бул. "Бели Лом" 37 А
Tel:/084/ 618 227
Fax:/084/ 660 090

[Номинирай]

назад

Valid XHTML 1.0 Transitional


Разпечатано от сайта на ФРМС - Printed from the FLGR Website.
Сайт, разработен от Нимасистъмс. Developed by Nimasystems.
www.nimasystems.com, +359 896 610 876, [email protected]