Foundation for Local Government Reform
Иновационни практики в България
Обмен на иновации за развитие на местното самоуправление
назад

Номинирай
Verification Code
Въведете кода от картинката тук:
Ако не виждате кода добре, натиснете върху картинката, за да видите нов
Предистория

Като община, желаеща да развива туризма, за да го превърне в един от сериозните сектори на местната икономика, Община Смолян бе изправена пред комплекс от предизвикателства, по-важните от които:

- Самостоятелно планиране на отделните субекти в туризма.

- Противоречие между Закона за туризма и Закона за общинските бюджети (първият определя изискване за създаване на Общински фонд туризъм, а вторият забранява реално генериране на средства в такъв фонд). В резултат, дори да имат желание за създаването на такъв фонд и контролиране разходването на средства от него, местните власти фактически не можеха да го направят заради ограничения, произтичащи от регламента за фискална дисциплина и йерархията на законодателните актове;

- Координация между заинтересованите страни браншови сдружения, НПО, туристически субекти и общини съществуваше предимно на декларативно ниво;

- Липса на реални съвместни стъпки с изключение на представителни мероприятия.

Практика

Промяната бе обусловена от няколко фактора:

1. Изменения в Закона за туризма от ноември 2003 г. и публикуваните в бр. 39 на ДВ от 2004 г., които изрично посочваха за какво могат да се разходват средствата от туристическа такса:

Закон за туризма, Раздел III.

Чл. 10р (2) (Нова - ДВ, бр. 39 от 2004 г., в сила от 14.11.2004 г.) Програмата за развитие на туризма предвижда мероприятия за:

1. изграждане и поддържане на инфраструктурата, обслужваща туризма на територията на общината, включително местните пътища, свързващи курортите с аерогари, жп гари и автогари, както и с паметниците на културата и на историческото наследство;

2. опазване, поддържане и развитие на зелените площи;

3. изграждане на информационни туристически центрове и организация на информационното обслужване на туристите;

4. реклама в страната и в чужбина на туристическите обекти, намиращи се на територията на общината.

2. Промяна в подхода на планиране на дейностите за развитие на туризма съвместно планиране с участие на заинтересованите страни.

Предвид разпокъсаността на общинската територия и невъзможността за централизирано събиране, актуализиране и предоставяне на туристическа информация, бе взето решение за създаване на мрежа от Туристически информационни центрове (ТИЦ). За целта бе направена оценка на работата с различни организации от сектор туризъм в предходните три години по следните показатели:

- Местоположение и географски обхват на дейността на организациите;

- Степен и ефективност на взаимодействието им с други заинтересовани страни от развитието на туризма на местно ниво (хотелиери, ресторантьори, собственици на атракциони, спортни и туристически дружества и клубове);

- Наличие на действителен интерес от развитието на туристическия продукт на местно ниво планове за развитието на собствената организация и нейната роля при развитие/създаване на продукта.

Пример за конкретизация на критериите:

Да бъдат организации с обхват на действие в три локализации извън общинския център:

Стойките - Широка лъка - Гела - Солища

Горно поречие на р. Арда - Пол. Серафимово Смилян Могилица Арда

Момчиловци - Рожен - Петково - Славейно

Вече съществуващият общински Туристически информационен (2001 г.) обслужва туристите и посетителите в града и остава като координиращ център.

В резултат бяха избрани 3 организации:

Център за планински спорт и туризъм Момчиловци

Местен съвет по туризъм Могилица

Еко-организация Родопи - с. Широка лъка

Следваща стъпка: ЯСНИ ПРАВИЛА НА ПАРТНЬОРСТВО

1. Средства от Общинската програма за туризъм се предоставят само като допълващо съ-финансиране на партньорите, а не като основно финансиране за организациите.

2. Средствата се използват само за осигуряване на туристически продукт или услуги (организиране на събития, издаване на реклама на локализациите, или информация чрез интернет-страници, изработване и поставяне на туристическа маркировка). Не се финансират разходи за офиси, издръжка и работни места на получаващата средствата организация. Така се гарантира жизненост на организациите и се мотивират да търсят други източници на финансиране, включително намиране на пазарни ниши, които ще им гарантират приходи за издръжка.

3. Планирането на дейностите се осъществява съвместно с Дирекция ЕИМД, управляваща изпълнението на Общинската програма за туризъм. Всяка година през м. декември партньорските организации представят план-сметка с предвидени дейности. След проверка на съвместимостта им с общите цели на програмата те се представят за разглеждане от Консултативния съвет по туризъм към кмета. След това Програмата за туризъм се разглежда и одобрява от Общинския съвет, а средствата стават неизменна част от общинския бюджет.

4. Организациите спазват същите финансови процедури и са обект на двустепенна система на финансов и технически одит, валидни за общинската администрация.

На пръв поглед това условие е демотивиращо, но практиката показва, че за организациите, осигуряващи си финансиране чрез проекти, всички тези процедури водят до подобряване на капацитета им да управляват изпълнението на други проекти.

Резултати

По-добри и професионално изготвени рекламни материали. След две години съвместна работа по-цялостен рекламно-информационен пакет за Община Смолян като целогодишна туристическа дестинация.

По-ефективно осигуряване на туристическа информация и възможност за целогодишното й актуализиране.

Развитие на туристическия продукт и разнообразяване на предлагането (Ботаническа градина в Солища, Посетителски информационен център в с. Широка лъка, реализация на първи етап от създаване на спортен център и сноу-борд парк в Момчиловци, целогодишно работещ базар на занаятчийски изделия в с. Могилица, създаване на етнографска сбирка в с. Смилян, активна реклама на продукти за спелео и приключенски туризъм в района на горното поречие на р. Арда)

По-добро взаимодействие със специализираните медии благодарение на мрежовата работа на 4-те ТИЦ.

И най-важното по-добро и целогодишно гарантирано информационно обслужване на туристите, посещаващи Община Смолян.

Иноватор: Илия Годев
Дата на публикация: 23 март 2006
Номинации: 4
Илия Годев
директор дирекция Европейска интеграция и международни дейности
Смолян -

Tel:0301 623 57
Fax:0301/624 26
http://www.bulgaria.domino.bg/smolyan

[Номинирай]

назад

Valid XHTML 1.0 Transitional


Разпечатано от сайта на ФРМС - Printed from the FLGR Website.
Сайт, разработен от Нимасистъмс. Developed by Nimasystems.
www.nimasystems.com, +359 896 610 876, [email protected]