Foundation for Local Government Reform
Иновационни практики в България
Обмен на иновации за развитие на местното самоуправление
назад

Номинирай
Verification Code
Въведете кода от картинката тук:
Ако не виждате кода добре, натиснете върху картинката, за да видите нов
Предистория
„ИМА ДУМАТА СЕЛОТО – граждански мониторинг върху изпълнението на Програмата за развитие на малките селища в община Плевен (2007-2013)”

Сдружение „Плевенски обществен Фонд – ЧИТАЛИЩА”

Стратегическият документ, който беше обект на гражданско наблюдение, е разработен и приет от местната законодателна власт, в резултат на застъпническа кампания, водена от нашето сдружение и подкрепена от селските читалища от общината през 2005 година. Програмата беше разработена на експертно ниво и включи мерки и дейности, които  не отговарят на реалните потребности на жителите на селата, като не бяха изпълнени дори малка част от планираните в нея дейности.

Общото усещане на хората от селата беше, че местната власт не се интересува от живота на селата и че те са извън дневния ред на усилията за развитие. Изработена с цел активизиране на процесите за развитие на територията на селата, Програмата в определени случаи спъваше инициативата на местните хора. Един от най-показателните примери беше фактът, че кметството, читалището и инициативен комитет от с. Коиловци през 2008 год. разработиха проектно предложение за въвеждане на нова социална услуга в селото по Програма ФАР на ЕС (изграждане на дневен център за стари хора в сградата на вече закритото селско училище, чиято сграда е общинска собственост). Това предложение беше категорично отхвърлено от общинската администрация, тъй като в Програмата за развитие на малките селища в община Плевен същата сграда е планирана за изграждане на Старчески дом. В същото време в страната беше стартирала реформата на социалните услуги и се търсеха възможности за закриване на социалните институции (каквато е Старческият дом) и въвеждане на социални услуги в общността (какъвто е Дневен център за стари хора). Преговорите не завършиха с успех за инициаторите на проекта и идеята им беше отхвърлена.

Този и други примери дадоха сигнал на нашата организация, както и на двете партьорски организации да предложим въвеждането на гражданско наблюдение върху изпълнението на Програмата, за да се установи как тя се осъществява и ако е незадоволително нейното изпълнение, къде са причините.

Актуализирането на този стратегически документ е основната цел на всички заинтересовани страни, но задължително чрез участието на гражданите от селските общности. За да се случи въвеждането на такъв подход, ние се убедихме, че гражданското представителство трябва да бъде достатъчно компетентно и информирано, за да може диалогът с местната власт да се провежда равнопоставено и да да се очакват градивни решения. Това провокира планирането на част от проектните дейности (обучения, информационна кампания, издаване и разпространение на информационен бюлетин, мобилен косултантски кабинет и др.).

 

 

Практика

Основната практика, която беше въведена е гражданският мониторинг. Този подход беше съпроводен с дейности, които не просто съпътстваха процеса на гражданското наблюдение, а въведоха нови информационни канали, които са достатъчно достъпни и наистина подходящи за жителите на селата.

Като начало нашата организация проучи практики за граждански мониторинг, на базата на които беше разработена методология за конкретната задача, която проектът представи.

Тази дейност беше съпроводена от серия Публични форуми в 22-те села в общината, на които, от една страна, се представяще Програмата, която се оказа непозната за обикновените жители на селата, а от друга – проектното намерение. Като втора част на публичните събития се отваряха структурирани дискусии за идентифициране на най-актуалните общностни проблеми и варианти за техните решения. Тези обществени срещи събудиха гражданската активност или по-скоро готовността на хората да участват не само в диалога с властта, но и в самото разрешаване на местните им проблеми.

Прилагането на инструмента "публичен форум" улесни идентифицирането на неформалните общностни лидери, които бяха привлечени за пряко участие в процеса на наблюдение в качеството им на граждански наблюдатели.

След селекцията им, за която използвахме наша методика, те бяха обучени за предстоящата им дейност.

Важна стъпка беше двудневната работна среща на представители на партниращите организации, МВ и наблюдателите. Тя осигури условия за постигане на съгласия по отношение на стратегическия план за действие. Тази среща преодоля страховете, несъгласията, несигурността у участниците, което беше важно условия за успешното реализиране на Плана за действие.

Проведеното неколкомесечно наблюдение предостави аналитичен материал, който беше периодично обсъждан не само от проектния екип, но и от създадения в хода на проекта Обществен съвет. Успоредно с наблюдението се въведоха и нови за региона информационни канали:

- Информационен бюлетин, представящ информация за приетите решения и заповеди на местната изпълнителна и законодателна власт,

- Консултации по касаещи жителите на селата проблеми, провеждани на място, по заявка на местните читалища,

- Информационен справочник, съдържащ контактна информация за публичните структури на властта и институции.

В решителния момент за натиск върху местната власт, който беше планиран чрез широка медийна кампания, проектният екип, партньорите и Общественият съвет препоръчаха различен подход за комуникация с управляващите. Заложеният Дискусионен форум в проекта се проведе изнесено, така че по древен римски обичай, участниците (представители на партниращите НПО и на местната власт) да вземат решение за актуализация на Програмата, с участието на заинтересованите страни и гражданите, като подпишат на място Паметна записка, ангажираща ги с това. Тази паметна записка изигра ключова роля в процеса на договаряне с МВ. Вече подписана, тя формализираше общото взето с консенсус (след сериозни дебати) решение.

Резултати

-          Провокирана гражданска активност от страна на селските общности;

-          Апробирани и въведени нови за региона информационни канали за информиране на селското население относно управлението на местно равнище;

-          Въведена практика "граждански мониторинг" върху изпълнението на стратегически документи с прякото участие на местни лидери от селата;

-          Формализирана договореност между НПО, работещи в партньорство и МВ за актуализация на Програмата за развитие на малките селища в община Плевен.

 

Контактна информация:

Даниела Димитрова – изпълнителен директор

Гр. Плевен, 5800, пл. "Възраждане", №1, офис 311

e-mail: [email protected]

тел./факс: 064 83 65 58

0896 66 92 05

Иноватор: ros
Дата на публикация: 24 септември 2010
Номинации: 2
ros

-

Tel:
Fax:

[Номинирай]

назад

Valid XHTML 1.0 Transitional


Разпечатано от сайта на ФРМС - Printed from the FLGR Website.
Сайт, разработен от Нимасистъмс. Developed by Nimasystems.
www.nimasystems.com, +359 896 610 876, [email protected]